fredag 15 juli 2011

Önskerubrik 7

Trillingnöten har önskat rubriken 'Mitt motto'. Det var en ovanligt lätt fråga att svara på. Jag har och har nog så långt jag kan minnas haft mottot 'behandla andra såsom du själv vill bli behandlad'. Som min irländske vän sa angående uppfostran - 'Lär man sina barn det så behövs det egentligen inget mer. Där ligger grunden till allt'.

Olika religioners varienter på denna den Gyllene Regeln kan man läsa här. Så enkelt, och så svårt! Men ibland, när jag blir riktigt rosenrasande och precis är på väg att säga mitt hjärtas mening så dyker den här regeln upp och jag blir liksom klar i huvudet. Ibland, inte alltid. Men ibland är bättre än aldrig. Bättre motto kan jag överhuvudtaget inte tänka mej.

3 kommentarer:

Trillingnöten sa...

DET tycker jag är ett superbra motto!Och att det dessutom finns "bevis" för denna i varenda religion är fantastiskt. Det finns ingen som undslipper detta, om man skulle hamna i en diskussion. Det är så viktigt i dagens samhälle också tycker jag. Man glömmer liksom bort sina medmänniskor och att alla har känslor (man ser ju inte alla som man träffar heller med alla bloggar, mail och sms. Det är lätt att glömma att det sitter riktiga personer bakom varje slags skärm) i jakten på sin egna lycka känns det som!

Monica sa...

Instämmer, i det mottot finns grunden till allt.

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: det ligger det mycket i! Det är många som anonymt hasplar ur sej både det ena och det andra just på nätet.