måndag 11 juli 2011

Önskerubrik 4

Trillingnöten undrar som så: Hur skulle ditt liv ha sett ut om du inte hade stannat i England?

Men vet ju aldrig hur livet kan bli men jag hade faktiskt relativt noggranna planer på vad som skulle hända efter mitt sista år på universitetet när jag kom tillbaka från England. På en Erasmus-föreläsning hade jag nämligen hört att man inte kan få stipendium att åka utomlands som student om man redan gjort det en gång - förutom om man ville åka till Färöarna eller Island. Där fanns det alltid plats och man kunde studera fornsvenska och runor bland inte så mycket annat. DET, ville jag absolut göra. Jag tänkte stanna ett halvår eller så, och sedan flytta till Göteborg där jag hade lite kontakter om jobb på gymnasiet. Helt på det klara med att jag skulle flytta ifrån Stockholm, det var jag absolut. Vem vet, jag hade kanske stannat på Färöarna eller gift mej med en isländsk bonde och blivit inkapslad i ett askmoln. Det är kanske tur att det blev som det blev!

6 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Intressant! Tänk, det finns ju de som tror på parallella universum. Att när man är i valet och kvalet och väljer det ena så skapas ett parallellt universum för det valet man inte gjorde och så lever man vidare på den vägen i ett annat universum. Hängde du med? Följer du Fringe btw? Ganska intressant även om det spårat ur en del på sista säsongen :)

Steel City Anna sa...

Lite Sliding Doors med Gwyneth Paltrow typ :) Haha, allt är väl möjligt :)

Fringe har jag aldrig hört talas om? Jag förmodar att det är en serie av nåt slag :)

Trillingnöten sa...

Japp, en amerikansk en som handlar om konstiga saker som händer och man vet inte riktigt varför till en början. Väldigt bra och nåt jag kan rekommendera. Professorn som figurerar i serien är väldigt rolig :)

Monica sa...

Ja kanske det, det där med askmolnet hade inte varit roligt;-), ja mycket hade då varit annorlunda, inte så mycket Englandresor för mig då;-) och jag hade heller aldrig lärt mig, sett och träffat nya människor så mycket i det landet, det ger ringar på vattnet. Det närmaste jag kommit Island var en doktor jag arbetade med inom immunologin på Akademiska, han bodde i Uppsala med sin familj, var sanslöst trevlig och duktig, tror han flyttade vidare nånstans.

Steel City Anna sa...

Aha, ska jag kolla upp!

Steel City Anna sa...

Det hade blivit jobbigare och dyrare att hälsa på på Island :)