torsdag 14 juli 2011

Gruv-ligt sommarprat

Nej, gruvligt var det inte, dagens sommarprat med stålmannen tillika VD:n från Norrland. Men en hel del statistik om just gruvor och järnmalm och försäljningssiffror och procentsatser och stålindustriföretag, som ja, inte helt fångade min uppmärksamhet. Ganska länge, pratades det om just sånt, och om sport, också ett ämne som jag inte direkt brinner för med det kan ju inte han hjälpa.

Anledningen till att jag lyssnade var att jag hoppades få höra mer om hur man gör när man flyttar en hel stad som Kiruna så att den inte ska ramla ner i en grop, vilket jag tycker låter som en Monthy Python sketch. Lite fick jag höra, men det hade kunnat vara mera beskrivingar utan eller med lite mindre, ja, statistik. Han påminde om en tysk gäst på bröllopet vi var på i juni som hela tiden använde siffror för att beskriva sitt liv och leverne. "Jag bor i den staden, som ligger 22 kilometer från den staden, och jag jobbar på ett företag som har 400 anställda, och de flesta som jobbar där bor i den staden som ligger 15 kilometer från arbetet men 17.5 kilometer från den staden jag bor." Väldigt mycket information utan att man egentligen fick veta så mycket. Det var nåt tyskt tänkte jag, men det är det kanske inte.

Intressant musikval var det i programmet. Allt från Queen till den hysteriska Radetzky-marschen. Personligt plus i kanten från mej för att en låt från Galenskaparna fick vara med!

4 kommentarer:

Monica sa...

Honom hörde jag inte och inte mycket hörs heller om Kirunas flyttning, det undrar jag över hur det ska gå till. Imorgon är det Ulf Brunnberg, ska jag höra, tror han överraskar:-)

Steel City Anna sa...

Det är en långsam och odramatisk sak, detta med Kiruna. Det är sprickor som blir större och större mycket långsamt, ja om kanske tio år har det fortfarande inte hänt nåt särskilt :) Lite spännande är det ändå. Undrar hur folk känner som måste flytta ifrån sina hem - sånt hade jag velat höra om.

Malin sa...

Lite sen, men måste tipsa om en radiodokumentär om flytten i Malmberget som kanske ger lite inblick hur de boende känner:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3103&artikel=4034803

Steel City Anna sa...

Tack för tipset Malin!