söndag 3 juli 2011

Chomutov

Mot Chomutov!
Liten by.
Morfars fönster.
Morfars hall.
Det är gott om pelargoner!
Chomutov
Söta hus med karakteristiskt tegel
Nötta fasader. Jag kom att tycka att detta blev vackrare och vackrare.
Chomutov
Chomutov
Tillbaka till Prag. Berg skymtar överallt bortom ängarna.
Förra söndagen tillbringades här, i den lilla staden Chomutov och en by utanför där makens morfar bor. Vi hade bråttom tillbaka till Prag och flyget hem till Sheffield så de flesta bilderna är genom bilfönstret.

Intressantare information om Tjeckien än Wikipedias version hittade jag på den här sidan, inte minst om Tjeckiens omvälvande historia. Det är verkligen stora kontraster mellan min och makens upplevelser av åttiotalet, samtidigt som så mycket av skolgången och politiska rådande ideal var ironiskt lika i båda länderna. Jag har lärt mej oerhört mycket om Sverige och min egen kultur genom att se en spegel i Tjeckiens, och anat hur saker och ting skulle kunna vara om vi inte hade blivit så skonande från resten av Europas alla krig de senaste hundra åren.

2 kommentarer:

Monica sa...

Vad fint det ser ut i Chomutov och imponerad av morfaderns blomstersamling, han måste pyssla en hel del med den:-). Och historia är intressant, ja tänk om inte om fanns...

Steel City Anna sa...

Pelargoner var stort i Tjeckien, fanns i varje fönster :) Chomutov var en söt liten stad, synd vi inte hann stanna lite längre.