lördag 11 december 2010

Dag 25. En första

Nånting som jag minns allra bäst när det hände för första gången är när jag lärde mej att läsa.

Faktiskt finns det ingenting direkt som kan mäta sej mot den gigantiska känslan av bara ren och skär fröjd!

Och som jag läste sen. Jag läste allt. Jag läste massvis på en gång. Jag läste samma böcker om och om igen. Madicken. Bullerby-böckerna. Karlsson på Taket. Jag satte mej i bokhyllor i affärer och läste och glömde tid och rum. Jag läste om hur man sår frön, hur lastbilar fungerar, hur hjärtat pumpar, hur man åkte till Amerika förr i tiden, hur man tar hand om ett marsvin (appropå marsvinsboken). Tänk, allt, allt kunde man lära sej!

Jag minns känslan som om det vore igår - hur varje stavelse krångliga ljud plötsligt flöt ihop och blev ett ord, som blev en mening. Lycka!

5 kommentarer:

Monica sa...

Det är stort, riktigt hur stort det är glömmer man kanske. Du var ju så liten också, allt minns jag, hur jag hittade dig i bokhyllorna i bokhandeln, inne i hyllorna;-) fast vet inte om du hade ett speciellt ord som startade allt, tror det var flera för dig. Och själv läste jag som 4-åring och du var ännu yngre och första ordet var "katt", då hade jag knäckt koden fast sånt pratade man inte om på den tiden. Minns att jag satt i "lilla" rummet som vi sa och som jag fick bo i sen, i en soffa med grönt tyg, tittade på det ordet lite längre, sa katt för mig själv, gick ut i köket där både mamma och pappa satt, frågade: står det katt här? mamma sa: kanske Monica kan läsa redan? Det kunde ju knappt mina storebröder då;-)sen läste jag allt som du, bara forsade genom böckerna. Härligt:-)

Monica sa...

Minns ju inte så klart annars från när jag var så liten men tänker på det igen, minns t o m att jag tvekade att fråga först och sen stegen genom hallen, minns du Anna första boken? Det minns inte jag min, din kanske var någon av Pixi-böckerna? Om den lilla apan?

Trillingnöten sa...

Kommer du ihåg det?? Wow! Det måste vara fantastiskt! Jag tror knappt att jag kommer ihåg nåt före sex års ålder...Enligt min mamma började jag läsa när jag var fem år. Så det minnet är helt borta :)

Jag önskar att jag kom ihåg det för jag är säker på att de allra flesta känner sån triumf och glädje som du när de lärt sig läsa!!

Steel City Anna sa...

Mamma - Ja först var det väl mitt eget namn jag lärde mej och andras namn och så, men det första krångliga ordet som jag läste, helt utan att känna igen 'bilden av ordet' (innan mindes jag ordens form och kunde gissa ungefär vad det stod) var 'växthus'.

Trillingnöten: Vad synd att du glömt bort det :)

Monica sa...

Växthus, det visste jag inte:-), svårt ord, mitt var ju väldigt lätt, katt, men det räckte för då visste jag sen. Och Trillingnöten, om du nystar tillbaka, kommer du inte ihåg lite då?