fredag 14 augusti 2009

The Unitarian Chapel

The Unitarian Chapels kyrkogård (katolska kyrkans kyrktorn i bakgrunden)

Mitt i city ligger denna plats, som brukar befolkas av affärsmän med lunchlåda vid ett-tiden och små tanter med vovve på eftermiddagen och sent på kvällen lite lurkiga typer. Det är en sån lugn och fin liten hörna och jag har egentligen aldrig förrän i söndags reflekterat över att det faktiskt är en kyrkogård. Jag passade på att lägga en blomma på en okänd grav som var alldeles nednöten.
Kyrkan är Unitarian, som är ett lite annourlunda samfund än gängse protestanter och katoliker. De kännetecknas som liberala och avvisar tre-enigheten, vilket innebär att de inte ser Jesus som Guds son utan mer som en profet. Kapellet byggdes år 1700. På skylten utanför står det "The Unitarian way offers freedom for people to develope their own religious or spiritual stance. All are welcome". Jag hade faktiskt aldrig hört talas om denna kyrka, den är mycket liten i Sverige men det finns en församling i Malmö. Men jag tycker att det var intressant med en såpass annorlunda teologi.
Kapellet

Jag förstår ändå inte riktigt, varför om man har en egen ståndpunkt ändå, vill dela den med andras ståndpunkter på detta organiserade sätt. Jag tänker att då kan man väl diskutera med vem som helst. Men det finns kanske en charm med det hela. Om inte annat så är kyrkogården utanför kapellet mycket trivsam.

(Jag läste nånstans att amerikanska politiker som inte vill tillhöra en traditionell kyrka men ändå vill kunna säga att de är kristna för att fiska röster gärna blir unitarister. Då slipper de trassla in sej i frågor om gayäktenskap och aborter och stamcellsforskning och andra politiska heta potatisar.)Tre roliga statyer av tre kvinnor varav en är arg, en springer och en leker med sitt barn

3 kommentarer:

mamma sa...

Visste jag inte, finns ca 800.000 medlemmar totalt i världen läste jag.

Fin plats, får väl gå dit med en Pasty;-)

Puss

Zaba sa...

Okej då hänger jag med på Örebrogrejen.

Tycker Unitarians är lite söta :)

PS Bullarna såg roliga ut? Är det verkligen riktiga bullar?

Mamma sa...

Ja, i Sigtuna kostar de sisådär 500 kr, såg en del modeller när vi var där senast (efter vi sagt adjö till er älsklingar på Arn)
Puss