fredag 28 augusti 2009

Kvinnogöra?

Feministen Fay Weldon har gjort en helomvändning och menar att äktenskapsproblemen i världen skulle minska om kvinnor slutade att tjata på sina män och helt enkelt gjorde (hushålls)sysslorna själva. Detta debatterades ivrigt på GMTV imorse. På typiskt engelskt vis var det ingen som blev arg utan det fnissades bara lite försiktigt att "jahahåhå ja även om man har en snäll man så måste man ju ändå gå bakom honom och dammsuga igen så det blir ordentligt gjort".

Jag blev arg! Hallå! Läs denna artikel.

En fråga som jag ännu mera undrar är - hur kan män VILJA daltas med på detta vis. Liksom se det som en positiv grej att behöva en mamma när de är 48.

Gubbar brukar ofta lägga fram argumentet att kvinnans jobb sen urminnes tider har varit att laga mat och föda barn, och att det är först nu kvinnan har fått det bättre. Jag tror inte alls på det där. Jag tror kvinnans värsta tid var slutet av 1800-talet, och där befinner vi oss mer eller mindre fortfarande, fast med rösträtt och tillåtelse att jobba dubbelt och trippelt. Det är då inget att fnissa åt. I en tid då kvinnan lagade mat och passade barn och gubben var ute och samlade nötter tror jag inget av könen plockade upp den andres strumpor. Det gjorde man själv. Historieböcker som hävdar annat säger jag bara: Vilket kön har traditionellt berättat vår historia? Gissa vilken maktordning de vill belysa ...

Inga kommentarer: