torsdag 20 augusti 2009

Olater och bokstaveringsproblem

Det finns ett oändligt antal hämtmatställen i England, som, till skillnad från i Sverige, nästan alltid kör ut maten till en också utan extra kostnad. Igår kände jag att det var dags för en sådan hämtmatskväll, vi valde Vietnameese Noodles-stället på London Rd. Man blir aldrig besviken. Det enda jobbiga är att beskriva vägen. Jag har aldrig lärt mej de engelska koderna för bokstavering (som att T alltid är t for tango) så jag drar till med lite vadsomhelst. Mycket förvirrande för alla inblandade ... Men kan nån det där alfabetet egentligen? Är det jag som är onormal? Artikel om det hela finns att läsa här. Och här. Jag menar alltså när folk inte fattar vad man säger och man behöver bokstavera, så har varje bokstav ett bestämt ord som är fonetiskt extra hörbart på distans, vilket jag aldrig brytt mej om innan jag flyttade hit. I Sverige gäller för övrigt T för Tore. Men det lär ju komplicera mina takeawaybeställningar ytterligare.Så, hursomhelst, mumsande på en farligt stor portion hämtmat väntade jag på Tescos hemleverans av veckans matvaror. Det är sannerligen lätt att bli fet i dessa tider. En bra sak med matvaruleverans till dörren (kan inte direkt finna någon positiv aspekt med takeaway förutom den uppenbara lat-aspekten) är dock att när man handlar på nätet så väljer man själv det man behöver på ett organsierat sätt, istället för att bli bländad av rabatterbjudanden och 2 for 1 reklam för sånt man inte behöver, men köper ändå. Det blir faktiskt billigare och hälsosammare.

Inga kommentarer: