lördag 22 augusti 2009

Konsumtionssamhället

Jag tittade igår på Lukas Moodyssons Ett Hål i Mitt Hjärta, ganska många år efter alla andra (fast det var väl inte så många som såg den överhuvudtaget egentligen). Det är en mycket obehaglig film, som näst efter Requiem For a Dream nog är den mest illamåendeframkallande jag sett. Kärnan i det hela verkar vara hur vi behandlar varandra som varor och objekt. Moodysson suddar ibland ut människors ansikten precis som olika produkters märken för att markera detta. Jag är glad att jag äntligen har sett filmen, men jag föredrar humorns sätt att illustrera konsumtionssamhället - Köp Ulla Skoog!

2 kommentarer:

al sa...

Usch, jag tycker att det var ett av mitt livs största misstag att se den filmen =/ ...
Däremot får de gärna reprisera Reuter&Skoog =)) !

al

mamma sa...

Själv har jag inte orkat eller velat se filmen. Är kanske lika bra det.