söndag 22 mars 2009

The Moor

En historisk gågata i Sheffield. Har länge ansetts som en nött och sliten plats, iallafall sedan 80-talet, och nu håller hela området på att piffas upp. Gatan har redan byggts upp på nytt en gång efter att bombats under andra världskriget, och de vackra viktorianska byggnaderna (se bild på den här sidan) har istället ersatts av ganska ful 50- och 60-talsarkitektur. Kommunen planerar nu att bygga en inomhusgalleria. Många är oroliga att charmen och marknadskulturen kommer försvinna då. Jag tror ändå att det är bra för utvecklingen i Sheffield. Man kan inte spara på saker av enbart sentimentala skäl. Jag tycker mycket om blomsterhandlaren på torget; jag köpte nästan alla blommor till bröllopsfesten här för nästan ingenting! Sen är potatismannen en favorit - stans, om inte Englands, godaste bakade potatisar. Det Sheffieldska varuhuset Atkinsons finns här och man kan göra en hel del unika fynd! The Moor är absolut värt ett besök redan nu men jag ser definitivt fram emot slutresultatet när renoveringen är färdig.

Utsikt ner mot The Moor från Fitzwilliam Street
The MoorfootMarknadsstånden på en lugn söndagTypisk 60-talskänsla och en mycket traditionell Fish and Chips shop
Det lustiga kommunhuset sett från motorvägen

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmmmmm.....en dag utan The Moor har väl inte inträffat för mig;-) och vilka fynd jag gjort på Atkinsons.

Puss mamma