onsdag 4 mars 2009

Meat and two veg


Efter min seger igår (att klara av ett telefonsamtal med en skotte) kände jag mig så full av entusiasm för de brittiska öarna att jag lagade en traditionell brittisk maträtt: Meat and two veg. Det blev rotmos med kålrot och morötter, en rosmarin- och vitlöksmarinerad lammfile och broccoli. Rotmos är egentligen svenskt från början och anammades av engelsmännen (kålrot heter swede här), men det var först när jag flyttade hit som jag började äta rotmos igen, hemma var det bara mormor som lagade sånt. Synd, för det är gott, billigt och jättenyttigt!

Jag har alltid tyckt att svensk mat är nyttigare än engelsk, men det här med two veg har vi faktiskt missat lite och det är inte så dumt. Svenskar brukar äta sallad till maten medan engelsmän har nån slags fobi för råa grönsaker och vill koka allting (tyvärr ofta sönderkoka, men det behöver man ju inte göra). Jag tror dock att vi ofta inte ids att göra sallad till maten och då missar vi ju faktiskt grönsakerna. En engelsk vän som spenderar mycket tid i Sverige klagade mycket på att vi missar grönsakerna, och trots att han erbjöds en hel salladsbuffe så tyckte han ändå att det inte fanns några, eftersom han verkade väldigt misstänksam mot vitkål och gurkstavar. Han tyckte det var mycket mer ordning och reda i Finland med grönsakerna och var lite besviken eftersom han hade väntat sej att svensk mat skulle vara så nyttig. Men bjuds man mest på köttbullar, gräddsås och potatis så blir det ju inte så nyttigt.

Att koka lite morötter i slutet med potatisen och slänga en klick smör över, eller rosta lite plasternacksstavar i ugnen, är ett både enkelt och gott sätt att piffa upp måltiden och så slipper man stå och skölja en massa salladsblad.

När jag precis flyttat hit så fnyste jag lite åt det extremt traditionella engelska köket som inte ens vågade sej på att koka ris. Nu kan jag tycka att det är ganska charmigt. Och så minns jag en smålänning bestört utbrista över en internationell matsedel hemma i Sverige:

Vaud i hilviti e BOULGOUUR!?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår att vi är av helt olika generationer när du skriver att svenskar har sallad istället för grönsaker till middagen.:) Så var det ju inte förr, inte ens 1968 när jag lämnade Sverige för gott. Sallad var något man åt på sommaren när det gick att få tag på färsk sallad, tomater m.m. Numera kan man ju få tag på vad som helst, när som helst, p.g.a. flyget, så det är lätt att glömma bort att det fanns en tid för inte så länge sedan då det inte gick att äta sallad (och mycket annat) året om.
I mitt föräldrarhem åt vi kokta grönsaker till middagen, så jag förstår inte riktigt detta med att om man inte äter sallad, så får man inget grönt i sig.
Ris kanske inte tillhör det gammaldags engelska matbordet (inte heller det svenska) men visst hade man kokt ris redan när jag först kom hit 1964.

Kålrötter (swedes eller rutabagas, som de kallas i USA) kom till England via Skottland dit de exporterades från Sverige på 1700-talet.

Lillan