söndag 1 mars 2009

Minnen och hemlängtan


Nån som minns den här typen av ljus? Jag har inte sett dem säljas på en tio, femton år sådär. Men jag minns när de var populära och man tyckte att dom var så fina. Jag försökte spara "skalet" och satte värmeljus i sen. Jag hittade ljusen häromdan i affären Evolution som säljer lite av varje. Hursomhelst så fick det mej att bli lite nostalgisk. Jag saknar en mängd saker idag, som

  • Pendeltåg
  • Svenskt kaffe
  • Pistagebulle
  • Videokvällar med smågodis när man var uppe till klockan sex utan några vuxenförpliktelser
  • Att titta på melodifestivalen och följa Aftonbladets poängtabell
  • Tussilago
  • Kista bibliotek
  • Se en svensk film på bio
  • Skansen
  • 742:an hem från gymnasiet
  • Mormors mat
  • Morfars vinbär
  • Studentskivorna
  • Midsommar
  • Hembygdsgårdar
  • Storhandling i svensk matvaruaffär vilken som helst
  • Promenader på Söders höjder

Suck. Det är iallafall en ljuvlig vårdag här i Sheffield, så jag ska försöka tänka på det istället!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej älskling, det är en vacker solig vinterdag här och precis noll grader. Folk stegar runt med sina stavar, ska strax gå på promenad jag med. Jag har också tänkt på mormor(mamma) och morfar(pappa)idag, mycket jag saknar med hur livet en gång var. Kista saknar jag också men där var det bästa tiden du bodde där, har förändrats mycket. 742:an finns inte mer här och inte Konsum i Tumba. När du skriver om Tussilago längtar jag till våren, är så sugen på att plantera vårblommor på balkongen, blir nog snart. Såg tulpaner i kruka och minipåskliljor, kan ju göra något fint av det. Det dröjer länge innan vårblommorna på landet kommer. Ljuset du köpte är fint.

Anonym sa...

Tussilago ( Coltsfoot) växer även i Storbrittanien Anna, fast de är kanske inte lika vanliga här som i Sverige.

Lillan

Anonym sa...

Åh hjärtat, förstår vad du menar! Var på bio med Ville igår och såg "män som hatar kvinnor" och det är något visst med att se en svensk film, med miljöerna, språket och upplägget. Filmen var riktigt bra och gjorde boken rättvisa tycker jag, och den fick med det grova och otäcka undertonen som gjorde att det knöt sig i magen stundvis.

Puss puss