torsdag 26 mars 2009

The Arts Tower

Denna byggnad är ett typiskt kännetecken för Sheffield och har fått sitt namn eftersom många lokaler tillhörandes Arts-fakulteten på University of Sheffield finns här. Just nu Sheffields högsta byggnad, men kommer snart att köras om av skyskrapan som håller på att byggas vid Arundel Gate. The Arts Tower rustas just nu upp men får inte göras om eftersom den är en listed building. Jag hade flera lektioner här som student, och åkte ibland upp högst till toppen och kunde se över hela staden. The Arts Tower är mest känt för, förutom den udda 60-talsdesignen, den lilla hissen utan dörrar som aldrig stannar, och som man måste hoppa i och ur i farten. Mer fakta om byggnaden och resten av universitetsområdet finns att läsa på BBC's websida.

Liksom så många andra byggnader och ställen i Sheffield har jag gått ifrån att tycka att de är hiskeligt fula till egensinnigt charmiga. När jag ser Arts Towers silhuett från tåget så vet jag att nu är jag hemma igen.

1 kommentar:

Onsitelondon sa...

Den ser inte så hög ut faktiskt. Kanske fotot som missvisar.. Våren, KOM TILLBAKA NU!!!