söndag 9 maj 2010

Söndagsångest

Söndag - dagen då man stressar upp sej inför den kommande veckan och får en hjärtinfarkt på toaletten vid 6-tiden på morgonen. (Den där första hjälpen kursen hade en negativ inverkan på mej).

Eller vilodagen.

Eller dagen då man förr i tiden tittade på Sköna Söndag.

Jag går upp och diskar. Stressar över att jag har tre möten imorgon och irriterar mej över att jag inte planerar mer realistiskt. Slutar stressa över det och funderar istället på vad jag ska ha på mej. Börjar stressa över att det mesta ligger i tvättkorgen eller strykhögen. Slänger i panik in en maskin. Inser sedan att tvättmaskinen är full av gammalt ingrott tvättmedel. Rengör tvättmaskinen. River potatis, eftersom jag för ovanlighetens skull har köpt hommous och till hommous vill jag alltid ha rösti. Kollar facebook. Ser att min kollega som går samma kurs som jag nästan gjort klart sitt assignement. Blir stressad över att jag har minst två tredjedelar kvar. Bestämmer mej för att plugga åtminstone en tredjedel idag. Jourtelefonen ringer. Jag skjuter upp beslut till nästa vecka och stressar över att måndagen redan är så fullbokad. Känner att jag extremt gärna vill ha ett långt bad med all världens badoljor. Måste ta med mej jourtelefonen in i badrummet. Gör en marinad till revbensspjäll ikväll. Blir lugnare av att laga mat. Funderar över hur jag helst skulle leva mitt liv. Kommer inte på nånting. Irriterar mej över att himlen fortarande är askmolnsgrå. Orkar inte tänka ut några semesterplaner. Känner mej extremt trött. Tittar i kalendern. Aha! Dag 23. Jag vet vad det är.

PMS.

Det är inte lätt att vara kvinna.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

,-)

Och det allra mest underbara är att slippa tänka på den biten, vilken vecka man befinner sig i!

Ljuvligt!

(ordverifikation: anger ...)

mamma sa...

Hoppas du får en bra måndag, ofta blir det bättre än man tror:-) Skickat foton på det askmolngråa här, det är verkligen kalt och kallt så långt in i maj. Har fina minnen från din Ö med all blomsterprakt (innan Eyjafjallajökull började bråka och gjorde det lite grått och kallt hos er också)puss hjärtat, hoppas revbensspjällen blev riktigt goda.

Carro sa...

Med månadens pms bakom mig och med strålande sol i stockholm idag vill jag säga att du är fantastisk Anna och att du inte får glömma det, allra minst på söndagar :)