onsdag 26 maj 2010

Semifinal 2

Imorgon sänds den andra semifinalen i Eurovision. Då tävlar förstås Sverige, men även Danmark, Turkiet, Armenien, Azerbaijan, Bulgarien, Cypern, Georgien, Holland, Irland, Israel, Kroatien, Litauen, Rumänien, Schweiz, Slovenien och Ukraina. Rent generellt så innheåller den här semifinalen starkare bidrag överlag än den första. Mer konkurrens för Sverige alltså! Jag gissar och hoppas på att dessa 10 bidrag går vidare till final, i favoritordning:

  1. Israel - given.
  2. Azerbaijan - inte min smak men en storfavorit redan i media med svenska låtskrivare
  3. Turkiet - cool låt
  4. Irland - gammal schlagerräv och en låt jag gillar
  5. Sverige - önsketänkande?
  6. Armenien - älskar aprikoskärnelåten!
  7. Schweiz - supersöt låt som aldrig kommer vinna men kan få fylla ut lite trevligt
  8. Rumänien - töntig tramsig låt som jag ändå inte kan låta bli att älska
  9. Kroatien - trist låt men uppmärksammad tjejgrupp som nog får många röster
  10. Holland - oemotståndlig slagdänga skriven av smurf-farfar! Han har skriven hitten nedan 1978 ...


Sverige kan alltså rösta imorgon, men INTE på Anna. Men det får jag, och det ska jag! Kunde jag inte rösta på Anna skulle jag rösta på Rumänien för att de är så söta och chanslösa och Holland för att den låten är så totalt galen. Israel kommer få nog med röster ändå. Helt säkert.

Inga kommentarer: