tisdag 11 maj 2010

Mera Eurovision

Mera Eurovision: Ikväll gick tredje avsnittet av Inför Eurovision.

Litauens bidrag är lite politiskt, förklätt i ett käckt Eurovisiontramsigt sound. Lyssna på texten!
"Yes Sir, we are legal we are, though we are not as legal as you
No Sir we’re not equal no, though we are both from the EU
We build your homes and wash your dishes,
Keep you your hands all soft and clean
But one of these days you’ll realize Eastern Europe is in your genes"

Armenien har en av mina favoritlåtar i Eurovision och jag förlåter det fåniga namnet aprikoskärna. Jo, även när stjärnan wailar aprikoooooooooskärnaaaaaa. Jag gillar den, oavsett.

Israels låt gillar jag inte särskilt men jag har en viss känsla att det är en sån där låt som kan vinna. Det är mycket känsla och fin röst, men tråkigt tycker jag.

Danmarks bidrag känns som sent 80-tal i en amerikansk TV-serie.

Schweiz bidrag gillar jag för att det är så dömt att misslyckas och därför så charmigt.

Azerbajdzjan vrålar DRIP DROP, låtsas vara Rhianna och män i kostym kramas i bakgrunden. Det här är ... inte så bra.

Ukraina vrålar också nånting om att rädda barnen. Det är lite svårt att höra eftersom hon skriker. Direkt smärtfullt faktiskt. Sämsta låten i hela startfältet tycker jag.

Nederländernas låt är helt underbar! Påminner om en bättre värld. Dansband, schlager, cirkusmusik och 70-tal i en enda härlig sörja. Bara i Eurovision kan man få höra nåt sånt här. Det är därför Eurovision är så ljuvligt!

Rumänien - årets "inget konstigt alls"-operarockschlager. Jag kan inte riktigt bestämma mej för om jag hatar eller älskar det här.

Slovenien kör en egen variant av gubbrock i österrikedoftande outfits. Sound of Music med elgitarr.

3 kommentarer:

mamma sa...

Imponerad av din research! Tjalali tjalala, jag blir gla...tralala, lite parisiskt positivhalarstuk också, den har allt!;-) Puss hjärtat<3<3<3

Elisabet. sa...

Lyssnar just till Israels bidrag .., vilken röst!

mamma sa...

Lyssnat på Israels också, vad vackert han sjunger och förstod jag orden skulle det vara ännu bättre tror jag, men väldigt fin röst.