måndag 7 september 2009

Squash eller pumpa?

Min man står för handlingen i den här lilla familjen men det händer ofta att jag skriver själva listan. Så även denna gång. Jag skrev zuccini/squash, ifall det nu inte heter zuccini på engelska så tänkte jag att det hette squash - ordet jag borde ha använt vilket jag inser nu är courgette. Jag var alltså otydlig och tar på mej hela ansvaret för inköpet som nu skedde:

Jag har aldrig ätit detta förut och nu är jag dessutom förvirrad om butternut är en squash eller pumpa eller om squash och pumpa helt enkelt är samma sak? Eller är alltihop kanske snarare gurkor?

Vad ska jag nu göra med eländet? Hjälp mej!

(En liten X Factor uppdate - jag var inte särdeles imponerad denna gång men detta var roligt och Simon framstod som en riktigt gullig karlakarl!)

4 kommentarer:

Nanna sa...

Det måste ju vara ett PÄRON!
Gör någon slags paj på'et.
(Helt ärligt tror jag att det är en pumpa och ska behandlas som så. Mor min gör att soppa på pumpa, i övrigt vet jag inte vad man kan göra...)

Päronkräm! N

Zaba sa...

Jag beskriver den som typ pumpa, och det ar godaste pumpan utav alla. Anvand som du skulle anvanda sotpotatis, potatis eller morot.

Ugnsrostad ar mums, stekt ar gott, kokt gar bra, soppa ar gott har inte provat som paj men det har jag hort ska ga.

mamma sa...

Jaaaa, vilken gräsligt gullig karl han blivit;-)

Karin sa...

Haha, oj så roligt!!!! Vilket monster! Jag slog upp på Wikipedia och där fanns massa användbara tips, tom hur man tillagar den: http://en.wikipedia.org/wiki/Butternut_squash
Ser fram emot att få höra vad du gjorde med den.