onsdag 23 september 2009

Kvinnokraft

Imorse fick jag utan förvarning en plötslig lust att handtvätta den udda tvätten längst ner i tvättkorgen som bestod av starka färger som inte passade ihop med varken rött, svart eller vitt. Medan jag hängde plaggen på tork så kom jag ihåg en kurskamrat för flera år sen som sa nånting i stil med att "vi kvinnor ska inte gnälla över att ha mens. Tänk vilken kraft vi kan få, vilket hormonrus, vilken praktisk ilska! Karlar, dom har aldrig nån energi över till nåt utöver det vanliga. Iallafall inget som har med tvätt att göra". Jo, det har hon faktiskt rätt i. I en hel månad har den udda tvätten väntat på mitt hormonrus. Jag hann även med att skura köksskåpen, laga soppa och lösa korsord innan jag gick till jobbet. Så man ska kanske se det som en tillgång. Samma kurskamrat lärde mej för övrigt att jättenattljusolja är fantastiskt för pms och täta menstruationer - tack och lov att jag provade det. Och så sa hon alltid att vred är ett härligt ord som ingen använder längre. Det har jag varit ikväll - vred. Men jag börjar nu vrida mej rätt igen ... Men några kapslar jättenattljusolja skulle inte skada att skynda på den processen med!

Tilläggas bör att ovanstående kunskaper har varit mej nyttigare och lyser starkare i minnet än alla runorna vi skulle lära oss under den där kursen ...

1 kommentar:

mamma sa...

Det är bra kunskap;-) Tänk så mycket kvinnokunskap det finns! Och kvinnokraft! Puss och hoppas du får en riktigt givande dag på "the office" med tydliggörande av ledarrollen m m. Och det är bra att ha den funktionen trots allt för då har man mandat att förändra.
Och tur du har humor;-)