torsdag 6 januari 2011

Värdefullt

Trött och ganska sliten tar jag bussen upp till en tyst liten pub uppe på en av kullarna efter jobbet. Träffar två vänner och diskuterar ditten och datten. De enda andra gästerna på puben hakar på i samtalet. På vägen hem träffar jag en annan vän som skiner upp och erbjuder skjuts nerför backen, men den går jag så gärna, och tittar på ljusen i Hillsborough från höjden vid Crookes Valley Park. Innan jag viker av från West Street köper jag shawerma från libanesstället och väntar tålmodigt medan de två mellanösternkillarna som kan mycket lite engelska fixar och steker och piffar till, lång tid tar det, fast det är takewaway. Jag får välja mellan sex olika risrätter till köttet och de förklarar så gott det går skillnaden mellan dem. Till sist skär de en liten paprikabit som en stjärna och sätter en liten oliv på en tandpetare i mitten, som en liten prydnad i matlådan. Jag tänker att det var ingen särskild dag, det här egentligen, men den var synnerligen trevlig om man lägger märke till små detaljer och kärlekshandlingar, oväntade, spontana och kravlösa.

1 kommentar:

Monica sa...

Jag ser allt framför mig:-)....händer inte här.-(