lördag 8 januari 2011

Steken!

Den ser god ut iallafall! (Det är grisens ben detta, heter det lägg? Jag har iallafal aldrig gjort en sån stek förut, skinkstek har det blivit och biff och lamm, men inte detta). Hoppas att den smakar lika bra som den ser ut.

Uppdatering: Steken blev vansinnigt god, vågar jag påstå. Om nån vill göra denna stek så var det ganska enkelt:

Klyfta en gul lök och skala och dela fyra-fem vitlöksklyftor.
Torka av steken med hushållspapper, smöra en ugnsfast form och lägg i löken.
Klappa in grovsalt och svartpeppar runt hela steken och lägg i formen ovanpå löken.
Sätt i stektermometer och sätt in på näst nedersta våningen i ugnen, stek på 225 grader i 20 minuter så att fettet ovanpå blir krispigt och gyllenbrunt.
Sänk temperaturen til 180 grader och stek ytterligare ca 80 minuter, tills köttermometern visar 80-85 grader.
Ta ut steken och låt den vila ca 20 minuter - detta är jätteviktigt, annars klämmer man bort köttsaften när man skär och steken blir torr, hur noga man än varit med temperaturen.

Om man vill kan man göra sås på löken och skyn sen.

Njut!

4 kommentarer:

Monica sa...

Ser väldigt god ut, det är mormors matlagningskonster som gått i arv:-)

Monica sa...

Du kanske skulle slå dig ihop med Mr J och utvidga verksamheten:-)? Tänk att ha ett riktigt fint ställe och så kan du ge ut en bok också med maken om Sheffield från lite andra vyer med texter och foton. Jag tar hand om inredningen i restaurangen och pratar lite med folk och ser till att allt flyter:-)

Trillingnöten sa...

Supergott ser det ut!!! Jag måste nog testa nån dag...

Steel City Anna sa...

Trilingnöten: Prova, jag tänker göra detta regelbundet nu :) Billigare än nötkött och lamm och blev saftigt och gott ...

Mamma: Jag ska fundera på iden ...