lördag 1 januari 2011

Det nya året

Nyårsaftonen var lugn på det hela taget. Maken var magsjuk. Jourtelefonen ringde ett par gånger. Vi pratade lite extra, önskade gott nytt år (framförallt önskade vi varandra ett bättre år än 2010). Mamma och jag tittade på Skansen och sen nyårsraketerna i London en timme senare. Ring klocka ring var mer förvirrad än vanligt och folk var mer översnöade än vanligt. London Eye skrällde och blixtrade av raketer värre och vackrare än vanligt. Den engelske programledaren avslutade programmet med att ägna en tanke av tacksamhet åt alla som jobbar i emergency services - polis, sjukvård, brandkår - som inte kunde delta i firandet. Han nämnde också att 2010 nog varit ett jobbigt år för de flesta (finanskrisen, krig, terrorism, och för engelsmännen i synnerhet: fotbolls-VM traumat) och önskade mer roligheter för 2011.

Det håller jag med dom! Synd bara att januari är en sån fruktansvärd tråkig månad. Men den kanske kan bli stillsam iallafall?

Nu undrar jag mest vad som har hänt med Året med Kungafamiljen? Det verkar ju bara handla om bröllopet. Det brukar ju vara statsbesök och nån kort krystad intervju också, möbelmässor, prinsens grafiska gafflar och inzoomade blommor på Soliden. Jag känner mej lurad! Men det verkar som att det ska bli ett program på måndag med lite bandklippning och flaggviftande barn i folkdräkt. Det får man verkligen hoppas.



Annars är allting nästan obehagligt tyst i Sheffield. Gardinerna fördragna. Inte en enda affär öppen. Inte en människa syns till. Dagen är grå och bjuder inte till något promenadväder. Det får bli en långsam dag med nåt gott att äta kanske.

4 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Låter som en alldeles lagom nyårsafton tycker jag :) Ganska skön och avslappnad. Jag tycker, precis som du, att det trista med detnya året är att det börjar med januari som är så himla tråkig...det är svårt att göra nåt roligt av den månaden...

Steel City Anna sa...

Jag kan inte minnas att det någonsin hänt nåt roligt i januari Man får kanske börja fira trettondagsafton eller nåt för att piffa upp den?

Zaba sa...

Gott nytt år!

Jag tyckte BBC1 fick in en fullträff med programledaren. Raketerna var finare än någonsin och Auld lang syne fick tårarna att komma.

2010 var värsta året i mitt liv och min enda önskan för mig själv och andra är "Happiness".

Steel City Anna sa...

BBC programmet slog Skansen helt klart :)

2010 var inget roligt år, det håller jag med om!

Gott nytt 2011!