onsdag 5 januari 2011

Adjö, julen

Mitt julpynt är bortplockat, sånär som på en och annan röd duk och julkorten på väggen. Adventsljusen har brunnit ned.

Den fina julmarknaden vid Peace Gardens packar undan.
Och snart tas den vackra julskyltningen i Meadowhall bort.Jag känner mej typiskt januarimelankolisk. Julen går så fort. Och då har jag ändå varit ledig mer denna jul än på 9 år. Det gick inte långsammare för det. Jag skulle vilja börja om igen med julen, en gång till så man hann med. Nyåret skulle jag också vilja göra om, där hann jag med ännu mindre. Jag kanske kan börja följa nån annan religions kalender?

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men vilken otroligt vacker skyltning överallt!

Turtlan sa...

Den ryska "julen" infaller visst nu.

Kolla in här:

http://modersmal-ryssland.com/ryssland/08_traditioner/jul.htm

Låter ju inte helt fel med tanke på vad Du skulle vilja ha ;-)

Natti!

annannan sa...

Jag känner igen mig absolut. Frågan är om jag inte ska införa dubbeljul hos oss. En portugisisk och en svensk, varje år, i stället för den ena det ena och den andra det andra.

Holländarna firar Sinterklaas den 5 december (eller är det den 6) och spanjorerna lär ge varandra presenter på trettondagen. Så strängt taget kan man jula tre gånger i rad utan att avkristna sig.

Men du kan kanske bilda en egen sekt?

Trillingnöten sa...

Jag håller med om att det går alldeles för fort - trots att man är ledig...vi firar ju dessutom jul typ tre gånger varje år (men det är bara tröttsamt till slut)...

Monica sa...

Ja det gick så fort allt. Tittar på fotona, så roligt det är att se dem, det är ju nästan som man undrar om man var med om allt annars:-)

Steel City Anna sa...

Elisabet: Visst är det vackert! Och lyser upp denna trista månad, så länge det varar ...

Turtlan: Lite ryska traditioner kan jag säkert anamma :)

Annannan: Jag ska fundera på det där med sekten :)

Trillingnöten: hur blir det tre gånger?

Mamma: ja, det gick väldigt fort! Skönt att du kom hem ordentligt i snöyran.

Monica sa...

Som Annannan säger om trettondagen att spanjorerna firar den så har jag minnen från barndomen att den är viktig. Det var då som visemännen kom till målet efter stjärnans ledning så både jul och stjärna skulle vara kvar, far din har helt anammat detta så han dukade julbord idag, (ska föreslå presenter till nästa gång;-), mamma (din mormor) hade julfint igen då med god mat och nån specialefterrätt och ett läckert kaffebord med ljuvliga kakor, här var ju allt kvar från julen så jag tänkte städa undan men det fick jag inte;-). Ägnade mig åt alla halvdöda blommor istället som fick nytt liv:-) och det var sen lite gott med maten. Och juligt är det, ute når snön till lyktstolparnas topp, förra året trodde jag det inte kunde bli mer men denna vinter slår allt. Så jag längtar tillbaka till gröna gräsmattor.