söndag 2 januari 2011

The Bucket List

Det verkar ha blivit lite trendigt detta med 'Bucket Lists' - saker man vill göra innan man 'kick the bucket' - innan livet tar slut, helt enkelt. Det finns massor med Bucket Lists på nätet som är mer eller mindre underhållande att läsa, nästan alla är amerikanska (detta verkar vara massivt i USA, det finns tusentals böcker i ämnet med tips om man inte själv kommer på något till sina lista, vilket ju är lite ... tragiskt).



Jag har länge tyckt att det är lite småfånigt att radda upp en massa mål sådär, dessutom har jag alltid varit så fullt upptagen med att överleva i nuet att nån energi åt framtiden inte funnits. Men nu, såhär en oändligt grå och oglittrig januaridag tänkte jag att jag skulle göra en liten Bucket List (en liten, många är på 100 eller 1000 grejer, det tycker jag verkar väl jobbigt). Om inte annat så för att kunna jämföra med senare år om man har förändrat sina mål eller uppfyllt några.

  1. Flyga helikopter
  2. Äta hamburgare i Texas
  3. Se norrsken
  4. Bada i en isländsk källa
  5. Skriva ett sit-com-manus
  6. Ha en trädgård, eller en liten täppa
  7. Besöka the Tower of London igen, hela museet, och inte skynda
  8. Hälsa på i Muminlandet på Åland
  9. Fundera på relativt stort allvar att bli präst
  10. Starta ett eget företag
  11. Bli rik och betala av hela studielånet på en gång (mer ett mirakel)
  12. Lära mej storköksmatlagning
  13. Lära mej mera företagsekonomi
  14. Äga ett kafe
  15. Lära mej tjeckiska
  16. Vara med i en gospelkör
  17. Studera filosofi
  18. Se filmen 'The Bucket List' nu när jag börjat engagera mej i ämnet
  19. Förnya äktenskapslöftena
  20. Gå på julmarknad i Tyskland
  21. Åka långt upp i Skottland
  22. Skaffa katt
  23. och en liten söt lurvig hund
  24. Styrketräna bort ryggvärk
  25. Gå pardanskurs med maken när vi är pensionärer
Nåt av detta ska jag väl kunna hinna med under 2011?

Är det någon som har en Bucket List? Vad står det på top 10?

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, här finns i alla fall ingen ,-)

Jag vet inte heller riktigt vad jag skulle ta med .., mitt liv känns rätt fullkomligt just nu.

Resa förstås .., - alltid -, jag vill tappa många kilon (borde ju gå att fixa) .., en hund ska vi ha (har jag alltid haft och nu, med inte-heltid borde det gå), ja, lite sånt.

Ska bli spännande att se hur din lista ser ut om tio år. Hur mycket du har betat av ,-)

Lycka till!

annannan sa...

Något att fundera på.

Jag har ingen. Jag är nog inte så drömmande av mig, som jag ju redan konstaterade i tidigare listfunderingar.

Men jag satte upp en nyårsföresats som redan infriats. Det är så med hantverk som man kan lära sig lite i taget med. Nu vet jag att sticka kabelstickning inte är så svårt!

Steel City Anna sa...

Elisabet: Nej, det är ju himla banalt med listor :) Men jag tänkte att om jag får med både präster och filosofi på listan så liksom balanseras det hela lite ... En katt har jag velat ha så länge jag kan minnas med aldrig fått plats med. Jag vill ju gärna att katten ska få springa lite in och ut och ha lite klösställen och så ... Men nång gång så!

Annannan: Det låter väldigt svårt för mej, jag skulle gärna kunna. Det ironiska är att jag fick broderimaterial i julklapp av en vän :) Det kommer nog ligga länge i garderoben.

Zaba sa...

Min första Bucket list skrev jag 97 eller 98.

Kommer ihåg att
Ta körkort
Gå på gymnasiebalen
Se på pyramiderna
var med på listan men inget mer. De två första är avklarade.

Varje nyår så har mina löften blivit mer en Bucket lists egentligen.

Tyvärr måste jag nog be brodern skapa en bucket list nu :(

Kan hjälpa till med 7an, bäddsoffa finnes och hänger gärna med till Towern ;)

Trillingnöten sa...

En väldigt diger lista, men inte ouppnåelig (kanske miljonen då...)! Jag har också haft nån lista nån gång, men den har jag liksom förträngt...ska fundera. Skriva bok är i alla fall en, se så många länder som möjligt också och miljonen skulle heller inte sitta helt fel!

Steel City Anna sa...

Zaba - Nr 7, det ska jag komma ihåg :) Gymnasiebal, det tror jag inte vi hade nån. Det känns ju som en stor miss nu när det var med på din bucket list och allting :)

Trillingnöten: Jag har hört om präster som får gåvor till sin verksamhet (eller kanske till studielån ;) så jag tänkte slå två flugor i en smäll där :). Jag kan kanske skriva sit com av din bok sen och få ännu mer miljoner? :)

Zaba sa...

Dykcertifikat och maraton var ju med och det är ju avklarat. Måste letat på listan när jag åker till Sve nästa gång.

Nuvarande lista får väl bli;
1. Hoppa fallskärm
2. Se Petra i Jordanien
3. Flygcertifikat (hmm vinna på lotto ;)
4. En svensk Klassiker
5. En Ironman
6. Klättra på något kul berg, typ Everest
7. Bungyjump
8. Marathon des Sables
9. Surfa
10. Find Happiness

Borde skriva betala av skulder men det kommer nog aldrig ske samt på tok för tråkigt ;) Pyramiderna vill jag ju fortfarande se men de lockar inte lika mycket längre.

Säg till när 7an lockar...alltså din 7a.

Steel City Anna sa...

Zaba - vilken sportig lista! :) Jag är lite mer för sånna saker som 7:an ja ... :) Jag ska absolut säga till nästa gång det planeras Londonbesök! Nu vet jag ju att du gillar Lucia också, så jag slipper släpa med karln nästa jul :)