tisdag 22 december 2009

Janssons vaddåförnåt?

I brist på annat i matväg slängde jag ner en bit Janssons Frestelse i matlådan igår. Och jisses, det skapade reaktioner! Jag kunde nästan inte äta den för att alla ville titta och ställa frågor. Julstressade människor stannade upp i hetsen att få allt klart innan kontoret helgstänger och utropade "there you are eating ham and ... whatsit?". Jag insåg att Janssons Frestelse är en synnerligen svår maträtt att förklara. Sill brukar jag förklara som "pickled herring" och då är det alltid nån som varit i Tyskland eller handlat på Lidl och vet vad det är. Swedish meatballs vet alla vad det är. Gravad lax har de flesta nån gång kommit i närheten av. Men Janssons? Bara namnet, "well it's kind of called Jansson's temptation, it's like, Jansson is this guy and then this is his like, temptation..." Redan där har man förlorat dem. Så jag försöker få tillbaka dem på känd mark genom att säga att det är helt vanlig riven potatis och lök i, och grädde. Det hänger de med på. Men så måste jag ju säga som det är: "And then there's chopped anchovy in it with like some of the ... liquid" och då ryggar de tillbaka alldeles nervösa. Och så äter du skinka till det? Och då börjar jag tänka själv att det är banne mej ganska underligt. Jovisst, så gör vi i Sverige, svarar jag ändå självsäkert. På julbordet ska man ha sill, lax och lutfisk blandat med korv och skinka och köttbullar. Det är som ett smourgooosbooard, förklarar jag, eftersom jag fått lära mej att smörgåsbord och ombudsman är de två internationellt välkända ord som alla vet om. Men Sheffield måste ha missat det. Så jag får förklara det igen och använda ordet buffet, men med många lagade rätter, inte liksom snittar, chips och pilsnerkorvar med tandpetare i. Det tycker de verkar konstigt. Men vi äter samma grönsaker som ni, säger jag för att ingjuta hopp. Brysselkål och kål och annan kål, som Lisabet på Junibacken skulle ha sagt. Men ändå, jag lämnade kontoret med en känsla att vara mycket annorlunda. Så när kassörskan på Sainsbury's dit jag kikade in för att handla invandrig stenbitsrom frågade om jag skulle ha turkey, beef eller pork till min Christmas Dinner så svarade jag "kalkon" och gick hem.

3 kommentarer:

Karin sa...

Haha, åh så roligt! Jansson har avancerat och ligger i år i topp på vad jag tycker bäst om på julbordet. Med MYCKET grädde så den blir riktigt krämig. Gillar inte när folk gör efter receptet så den blir alldeles torr... ;)

mamma sa...

Instämmer, den ska vara gräddig och krämig med många små små bitar av ansjovis förstärkt med spadet.

Elisabet. sa...

Precis så är min som jag just provsmakat. Med - håll i er - lingonsylt till!