lördag 12 december 2009

Insekter, Christmas Carols och så lite Janssons

Idag var en isblå, solig dag. Jag gick en långpromenad i Weston Park där det knappt var en enda människa, vilket var skönt, för nu är julruschen i det ruschigaste skedet. Inne på Weston Park Museum satte jag mej ned på några kuddar på golvet i ett mörkt rum och tittade på en film om insekter. Det var inget tal, bara enormt förstorade bilder av naturen och småkryp. Det var fantastiskt avslappnande. Till klassisk musik visades böljande gräs, så nära att det såg ut som en skog, och så två gigantiska vanliga trädgårdssniglar som möts och sedan dansar i en lång kyss med varandra. En spindel fångar en fluga och spinner in den i ett nät så att den blir alldeles invirad och chanslös att röra minsta spröt. Ängsblommor öppnar sina kronblad i soluppgången. En slingerväxt filmas hur den slingrar sej runt en blompinne i en perfekt konformad rörelse. En maskros fäller ut en fallskärm av vita frön. Ett bi sörplar nektar så man ser hur det pumpar i den lilla snabeln. På så nära håll förändras uppfattningen om vad som är fult och vackert. Fjärilen, när den kletar sej ur sin puppa, ser ganska läskig, luden och obehaglig ut. Nyckelpigan blir en kackerlacka med röda vingar. Medan de slajmiga sniglarna och tusenfotingarna och tjocka gula larverna blir fördelaktiga i förstoring - den vita snigelhuden har ett perfekt mönster av små små sneda kvadrater och på varje känselspröt syns en svart liten stjärna. Tusenfotingen har de sötaste små fötter och larven har ett ljusgrönst prickigt mönster på underkroppen. Jag som inte ens gillar insekter.

När jag väl kom ut ur det mörka rummet möttes jag av en carol-sjungande kör, som var inga mindre än den kör jag var med i som utbytesstudent, med samma körledare till och med! (man kan verkligen hitta allt på youtube, till och med kören Singsoc, fast tyvärr inte med carols)

För att toppa en härlig dag ska jag äta min goda Janssons Frestelse och sen lösa svenska korsord tills jag somnar.

Organisk potatis, vad innebär det egentligen? Det lät iallafall bra.Svensk anjovis som klarade sej genom tullen!Massor med Janssons på väg att gräddasAtt äta nu ...... och att spara i frysen till julbordet

3 kommentarer:

mamma sa...

Mmmm så mumsigt det ser ut, blir alldeles utsvulten:-) Intressant dag du haft på Western Park Museum och det är verkligen jättefint där.
På tal om julklappar har jag slagit in Karins idag;-)
Puss Anna och ha en underbar Lucia.
Ska lyssna på sången nu i klippet.

mamma sa...

Vad vackert! Vilken fin dag att se in i naturen först och sedan höra vacker körsång. Hoppas du får tid igen att sjunga i kör.

Karin sa...

Varsågod! =)