torsdag 3 december 2009

En Mors Vegetariska Våndor

Jonas Gardell har skämtat om tant-tidningsspalter av typen "Mitt bästa tips". Det var länge min favoritspalt. Men nu har jag hittat något ännu bättre, nämligen spalten "Matnyttigt - Fråga om mat och bak". Där vimlar av villrådiga tanter som undrar om läsarna kan hjälpa till med att hitta deras mormödrars recept på fläskkotletter med extra soja - och otroligt nog så finns det i nästa nummer svar från andra tanter som vet vad de menar. Nu senast så läste jag det lilla korta brevet från signaturen Mixat Julbord:

Vad äter vegetarianer till jul?
Vi ska fira jul med sonen och hans nya flickvän
som är vegetarian. Finns det något
traditionellt att laga, ungefär som vi andra
har skinka? Vad äter en vegetarian på julafton?

Jag fylldes av en sådan varm ömhet när jag läste detta. En hel film spelades upp för mina ögon om hur denna moder, som säkert heter kanske Britt, ängslas och änglas men samtidigt är så glad och tacksam över att hon har en son, och att sonen har en flickvän, och att de dessutom vill fira jul med henne! Om det nu inte vore för detta med vegetarianeriet. Det måste bli rätt! Det måste bli en riktig jul, även för vegetarianer. Naturligtvis, tänker Britt, måste det finnas regler för hur vegetarianer firar jul. Kanske från Livsmedelsverket? Eller jag kan ju iallafall pröva att skriva in till Mat och Bak. Det är nog bäst. Någon måste ju veta på råd.

Vad hon får för svar? Jo, att fråga flickvännen. Samt att senapsgriljera en bit quorn.

Ååh, jag tänker mej att Britt blir besviken när hon läser detta svar. Hade hon vågat fråga flickvännen så hade hon väl gjort det INNAN hon skrev brev och postade det och väntade på svar säkert i flera veckor från Mat och Bak. Quorn, det har Britt säkert aldrig lagat, och dessutom har hon nog läst att man kan få cancer av det.

Britt, om du finns där ute, så tycker jag att du ska göra såhär - du gör ditt fina julbord, och din sons flickvän kan äta vad hon vill av det. Om du vore min svärmor, och jag absolut skulle envisas med att vara vegetarian, så skulle jag vilja att du sa "Trams flicka! Nu äter du prinskorv!" Jag har varit vegetarian en jul i mitt liv. Och det var då eländigt.

Appropå Jonas Gardell, här är en rolig sketch.

4 kommentarer:

mamma sa...

Var det bara en jul vi var vegetarianer du och jag? Ja, det räckte kanske;-)puss

Elisabet. sa...

Åååå, I love You! Så underbart skrivet! hälsar hon vars pojkväns (eller gubbväns)dotter är VEGAN!

cruella sa...

Inte ett dugg komplicerat: kolla de här ljuvliga receptlänkarna!

http://veganvrak.blogspot.com/2008/12/hr-r-den-fullstndiga-menyn-p-vad-som.html

Man hade ju velat skicka dem till kvinnan som våndades:-)

Johanne Ländin sa...

Man får ju helt enkelt skapa sina egna traditioner om man inte bara vill äta risgrynsgröt. Jul-falaffel är jättegott. Griljerad aubergine kanske?

Men quorn blir man lite trött på i längden.

Jag får nog skriva till den där spalten.