fredag 18 december 2009

Årets första snö!

Liiiite, men kaosorsakande snö
Så är det igång igen med engelsmännens orationella rädsla för snö. För snöat har det. Lite. Ett knastrigt pudertäcke av millimetertunt lager snö har brett ut sej över Sheffield och har stannat kvar sen i eftermiddags och det snöar än. Förmodligen kommer det bli knivigt att ta sej till jobbet imorrn. För vinterdäck, det finns inte här. Det finns inga praktiska åtgärder överhuvudtaget för att övervinna kampen mot snön, som ändå kommer i liten mängd varje år. Man väljer att förtränga det, och så när himlen blir gråvit och snön börjar falla väljer man att förvånat skrika "Neeeej! Det SNÖAR! Nu måste vi ställa in allting". Tänk, vi i Norden skulle inte komma långt med den attityden.
Min man vill gärna tillägga att det är han och inte jag som tagit bilderna, kring University of Sheffield med omnejd

1 kommentar:

mamma sa...

Fina foton;-) Det var knappt jag tog mig in till stan igår här heller. Det är ett otroligt snöande, och halt och problem med tåg, bilar, bussar. Jag bestämde mig för att inte bryta armar och ben eller bli överkörd, folk ramlade som plockepinn, så var försiktig när jag korsade gator, en jättebuss kom och jag tänkte den där ser farlig ut, inget trafikljus där, en kille gick över och ramlade raklång framför hjulen, det var på håret. Och pappas kollegor ramlade på pendeltågsstationen och bröt armar och fötter. Ja, men idag skiner solen och det är minus 7 och ett gnistrande vintertäcke och lilla M kommer ikväll.