onsdag 2 december 2009

Årets julkalender 2009

Nu har jag tittat på de två första avsnitten av årets julkalender i SVT: Superhjältejul. Julkalendrar i TV finns så vitt jag vet bara i Sverige. Nordiska Museet har gjort en utställning om denna viktiga kulturella tradition i Sverige och dess historia sedan 60-talet. Här i England finns det iallafall inget liknande. Synd, för det är en rolig liten sed. Superhjältejul har fått fina recensioner i de flesta tidningarna utom Expressen och jag är själv ganska imponerad redan. Det är smart, rappt, finurligt och kul. Det är ingen härlig tomtejul som i Pettson eller Pelles julkalendrar, men ändå inte stelt och IKEA-stajlat som i förra årets julkalender Skägget i Brevlådan. Det skadar heller inte att min idol Henrik Stål spelar en huvudrollerna! Så titta på julkalendern, man blir aldrig för gammal!

Mina top 10 favoritjulkalendrar genom åren:

1. Sunes Jul - 1991 Helt oslagbar!

2. Pelle Svanslös Jul - 1997 Världens sötaste kalender, lyssna bara på Pelles kärlekssång "Om du är en strömming"

3. Tomtemaskinen (Pettsons Jul) - 1993 Underbare Findus! Som Lussekatt "med ljus i huvudet" extra fantastisk.

4. Ture Sventon Privatdetektiv - 1987 Gjorde stort intryck på mej!

5. Trolltider - repris 1985 Enligt min mor var jag trollbunden

6. LasseMajas Detektivbyrå - 2006 Finurlig och spännande!

7. En riktig jul - 2007 Mysig, fick oförtjänt dålig kritik

8. Kurt Olssons Julkalender - 1990 Helt galen och väldigt tråkig egentligen men har sina guldkorn

9. Jul i Kapernaum - 1995 Ljuvligt vacker och mystisk

10. Kaspar i Nudådalen - 2001 Gullig historia


Vad tycker ni?

4 kommentarer:

mamma sa...

Roligt med återblickar, tänk vissa glömmer man aldrig. Och kalendrarna är i många fall väldigt bra gjorda, som Sune, Pelle Svanslös, Pettson m fl. Årets har jag inte hunnit med än men ska titta. Förresten har du sett Ankas lucköppning?:-) Och varför sitter Anna Skipper där?!? Först trodde jag Anka var klonad:-)

Elisabet. sa...

Jo, jag tyckte bäst om den här kalendern där en massa julgransprydnader hade slängts i ett soprum och varje dag levde dom med skräcken att sopbilen skulle komma.

Inte ett avsnitt missade jag .., jag hade ju sedan länge vuxna barn, men ÄLSKADE DEN!

Björn Kjellman hade en av rollerna, minns jag.

Och där var nån AIK-mascot och en julbock.

Isabell sa...

87. 91, 93 var nog de basta aren. Men nu hanger jag inte alls med vad de har. Tacka vet jag gamla tider nar det gjordes bra kalendrar.

mamma sa...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/ankasjul/

Hoppas det funkar, är riktigt underhållande;-) ska göra Ankas rumpövningar nu:-)