söndag 6 december 2009

Andra Advent 2009

Glad andra advent! Nu går det minsann fort fram mot jul. Igår tog jag mej an årets pepparkakehusprojekt, som eftersom efter förra årets pepparkakesläde med egenutskurna ponnyhästar med vitlökspressad pepparkaksman fick bli en enklare variant: Annas färdigbakade husdelar från IKEA, lim istället för socker (funkade bra till att fästa godiset med men fick ändå smälta socker till att foga ihop delarna med - trälim var kanske inte det bästa limmet att använda men det enda jag hade hemma) och en mindre ambitiös dekorering. Egen kristyr gjorde jag iallafall, nästa år ska jag nog köpa färdig som är lättare är spritsa med. Förra året gjorde jag BÅDE Annas pepparkakshus och slädeländet, jag vet inte vad som tog åt mej. När det väl var dags att äta upp dem så var de fulla av damm, därav mitt beslut om lim. Men man måste nog ha nån typ av superlim för att det ska gå. Skulle vara roligt att få se lite fler normalpysselbegåvades pepparkakshus på webben, som det är nu när man googlar på bilder så blir resultatet arkitekters och konditorutbildade personers mästerverk. Och det är väl inte vem som helst som svänger ihop en modell av sin egen stad i pepparkaksdeg tänker jag.

Trälim - inte att rekommendera. Inget slår smält socker som torkar på momangen. Nackdelar: Brännskador och diskning.Dekoreringsdags - kristyren är färdigblandad och godiset redoFärdigt pepparkakshus! Flera timmars jobb redan avklarat.Det är en bra ide att dekorera INNAN man sätter ihop huset, det har jag lärt mej den hårda vägen.Det är trevligt när det blir godis över till TomtemorFärdigt!Ännu mera färdigt och med mysfaktor

2 kommentarer:

mamma sa...

Vad fint det blev och så roligt att se ditt julmys. Och tänk, jag tycker inte det är ett år sen du gjorde hästarna och släden! Tiden går fort verkar det som. Hoppas ni hade det fint på Viktorianska julmarknaden, ser att drottningen ledsnat på alla smygfotgrafer, hon är nog mest rädd om barnbarnen tror jag.

Elisabet. sa...

Jag säger som annasmamma, så fint det blev och speciellt dom där duttarna på taket .-)