fredag 5 december 2008

Köttbullar, köttbullar, köttbullar, ge mej mera köttbullar, goda små köttbullar

Köttbullar, ett ganska bissart ord egentligen. Låter ju inte särskilt gott. Men så titta här då, på projekt SSJ delprojekt 'köttbullar' hur fint och smaskigt det kan bli efter tre timmars knådande, rullande och stekande. 200 stycken köttbullar i all sin glans. Allihop ska frysas in i små folieformar och tas fram då och då, framförallt på julafton då jag även tänker göra mej en riktig köttbullemacka med hemgjord rödbetssallad och inlagd gurka som jag hoppas kunna finna på Lidl, annars får jag väl försöka mej på det också själv. Hälften nötfärs, hälften fläskfärs, riven lök, potatismjöl (gör det såååå mycket lättare att steka för bullarna håller formen och fettet smiter inte ut), ett par pressade kokta potatisar, min hemliga specialkryddblandning, 2 ägg och ett par deciliter grädde, tålamod, stekningsteknik och vips (ett utdraget vips) så ligger de där i pannan klara och bruna och helt himmelskt goda, om jag får säga det själv.

Efter en dusch för att få av mej det värsta köttbulleoset bär det av till tjeckisk julfest som min man ordnar varje år. Vesele vanoce!



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anna, ummmmm, så gott. Vet att det var två kilo köttfärs också, det tar tid. Ha en bra jobbdag imorgon, puss