torsdag 11 december 2008

Engelsk julmat

Jag är lite spänd inför julmiddagen med jobbet på lördag. Lyckligtvis har jag valt alternativen till den traditionella engelska maten, allltså lax och räkor till förrätt istället för soppa, biffstek istället for kalkon och chokladmousse istället för den fruktansvärda Christmas Puddingen. Engelsk julmat, för de som inte vet, består av:

  • Kalkon
  • Yorkshire Puddings (typ som små plättar med bakpulver i)
  • Någon form av soppa som förrätt, ofta från en konservburk
  • Brysselkål
  • Ärtor
  • Morötter
  • Honungsrostade palsternackor (får jag erkänna är väldigt gott faktiskt, det enda jag åt förra julen, haha)
  • Stuffing, jag vet inte ens riktigt vad det är. det är typ brödsmulor och kryddor ihoprullade till små bollar
  • Cranberry Sauce (ganska gott, lite som lingonsylt, man får ju inte dissa lingonsylt!)
  • Rostade potatisar (lite olikt svenska, man har stora potatisar som man halverar, sen kokar en liten stund, sen rostar i ugnen i massvis av fett)
  • Korvar inlindade i bacon
  • Gravy (engelsmännens sås i alla lägen, kommer från pulver och är alltid brun)
  • Xmas pudding (alkoholindränkt russinkaka i mjuk och sladdrig konsistens)

Ni fattar säkert varför jag lagar så mycket svensk mat. Men det här med kalkonen, som jag skrivit om förrut, har blivit helt ok att byta ut kalkonen mot antingen skinka (torrare och inte lika salt som den svenska), biffstek eller till och med ugnsbakad lax!

Jag har fått en oväntad ledig helg nästa helg och eftersom jag inte hinner eller har råd med en Londontripp i år så ska vi åka till Leeds och gå på IKEA. Då ska det köpas lax och sill, kassvis!

Inga kommentarer: