lördag 6 december 2008

Julkortsskrivande


Hemkommen från en spontan tripp till Meadowhall är jag nu. Där var inte så hysteriskt som jag hade förberett mej på, och dessutom hittade jag dessa små ljuvliga julgransprydnader från The Pier, på rea dessutom! Tyvärr skall affären läggas ned men jag hann åtminstone köpa dessa fynd. Om jag hinner ska jag åka dit igen snart.

Ett nytt memory card till kameran blev det också så att jag kan ta massa, massa kort över julen. Om jag har någon dag över så tänkte jag åka runt i Sheffield och fota mina favoritplatser så att ni kan se hur det ser ut! Killen i affären var så snäll, jag skulle precis rycka åt mej ett dyrt ett, det enda dom hade på displayen, men då sa han att vänta så ska jag kolla om vi har det andra billigare kvar och det hade de. Ärlighet i denna bransch värmer hjärtat!

Resten av kvällen ska jag skriva julkort till alla på jobbet, engelsmän tar allvarligt på detta med julkort! Det finns massor av fina också, jag valde länge och väl. Jag tycker det är underbart med ett land som har särskilda affärer som bara säljer kort. Det finns även särskilda julaffärer i november och december som sedan bara försvinner resten av året.

Är det någon som har koll på varför skatten (VAT) på varorna i England (eller hela EU???) plötsligt har minskats? Idag kostar alla grejer konstiga saker som 9.67 pund istället för 9.99. Jag är inte så haj på det där med finanser. Tydligen ska skatten gå tillbaka upp från 15 % till 17.5 % igen den första januari 2010. Är det bara för att få oss att shoppa mer? Fattar ingenting.

Jag tycker att julkalendern växer faktiskt, dagens avsnitt var riktigt bra. Så börja titta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna, det var väldigt söta, nostalgiska, jag älskar The Pier, undrar om de kan ha kvar sin butik på Debenham?
Men kanske allt amerikanskt går i konkurs nu, det är kris, så deras affärer i Europa stängs.

Puss

Anonym sa...

Vaten verkar svår att begripa och det är olika i alla EU-länder, också svårt att begripa, men verkar vara billigare i England och är det ingen moms på mat???? På böcker här är det visst 12% och på mat 25%.

Och här stänger man avdelningar på sjukhusen för man har inte råd att ta emot patienterna:).....Danmark har liknande system som ni har, ingen patientavgift och läkarna kan komma på hembesök t o m nattetid. Mitt i Köpenhamn.