onsdag 17 december 2008

Bokenkät

Enkäter är till för att fyllas i. Här kommer en om böcker jag hittade på bokmania. Kopiera gärna och fyll i själva!

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Heart of Darkness av Jospeh Conrad. Den är kompakt, svårgenomtränglig, obehaglig och rasistisk, i min åsikt också kvinnofientlig, ändå har den en sådan stor och orubblig plats i engelsk litteratur.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Som barn, Bullerbyböckerna. Som vuxen, Wintersons "Oranges are not the Only Fruit", både för innehållets skull men framför allt för formens, som fick mej att ändra mitt eget sätt att skriva och min syn på texter överhuvudtaget. Jeanette Winterson är en fena på intertextualitet och väver oerhört skickligt in parallella historier och blinkningar i en fantastiskt poetisk prosa. Känslomässigt så är det Pilgrim på Havet av Pär Lagerkvist. Giovannis tomma medaljong gav mej ord och en bild för min gudstro helt oväntat. Fick jag välja en enda bok blev det denna.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, Bibeln som liten. Skrämde mej vaken många nätter. Syndafloden, Sodom och Gomorra, Korsfästelsen och berättelsen om Job var värst.

4. Vad använder du som bokmärke?
Vad som helst som är lämpligt och finns närmast.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
I sängen på morgonen när jag har en ledig dag.

6. Vad var den första bok du läste?
Jag lärde mej läsa i bok om hur man planterar frön. Pärm till pärm läste jag en barnbok om kroppen, och blev således mycket upplyst tidigt.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet om jag har råd.

8. Vilken bok läser du nu?

Jag försöker läsa Life of Pi av Yann Martel men jag hittar inte nåt bra tempo. Kanske är det inte en bok för mej.

9. Och vilken sida är du på?
20. Och det blir nog aldrig fler. Eller jodå. Kanske till jul.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Inga alls om jag bara läser för lust. Klottrar massor till uppsatser.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nej, jag snarare föredrar trista omslag. En text ska tala för sej själv. Däremot är jag noga med titlar. Om titeln inte är slagfärdig, fyndig eller intressant så tyder det på att samma sak kan stämma för hela boken.

12. Sidantalet, då?
Nej, verkligen inte.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Absolut inte.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, massvis. Astrid Lindgrebs böcker har lästs hundratals gånger. Likaså Pär Lagerkvists och Jeanette Wintersons.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte som jag kan minnas.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag gör mej gärna av med böcker så länge det inte är en jag definitivt vill läsa igen.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
En bra bok tas med överallt!

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, inget slår att läsa i badkaret.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej, läsning ska vara lustfyllt och inte organiserat.

Inga kommentarer: