onsdag 3 december 2008

England och fenomenet snö

Idag har det snöat lite grand i England (tänk svensk frost). När vi åkte förbi en liten sjö med bussen ropade alla och pekade Kolla kolla kolla, det är IS på sjön!!! Inatt ska det snöa ändå mera. Det verkar kanske inte som något sådär väldigt intressant, men saken är den att när det snöar i England så stannar hela landet. Bussar och tåg ställs in. Ingen har vinterdäck så köra bil är inte att rekommendera. Skolor stängs. Och folk är helt hysteriska över om det är lite is på trottoaren. Som utbytesstudent här vårvintern 2005 så fick jag efter en föreläsning i tur och ordning eskortera ner fyra små 18 åriga studenter nerför en backe med aningen is på (jag hade själv gått ner utan att ens märka att det var isigt när jag hörde en massa hysteriskt fnitter och en massa please sorry help me och hur gjorde du?). Jag börjar tidigt imorgon, så vi får väl se om jag tar mej till jobbet.

Klockan 4 inatt ska snöandet tydligen börja, enligt BBC Weather. Det är ovanligt kallt, precis nollgradigt, och klart väder så det är möjligt att snön stannar en stund. Det har varit en väldigt vacker dag idag som jag spenderat ute i Bakewell i Peak District, en väldigt gullig stad med stor mängd får och anor från tidig medeltid. På den här sidan kan man se lite bilder, men det var ju ändå snyggare med snö over fälten och de små söta stenhusen som nästan ser ut att vara kantade med kristyr.

Håll tummarna för min välfärd imorgon! Mina kollegor verkar tycka att bara för att jag är svensk så borde jag kunna ta mej överallt trots kollektivtrafikstrejk, kanske i min privata släde jag har i garderoben.

Inga kommentarer: