lördag 7 maj 2011

Saker man kan göra på sin semester ...

Hederligt svenskt påskbord

Om man befinner sej i Sverige på semester, då kan man ägna sej åt aktiviteten ÄTA ALL SVENSK MAT SOM INTE FINNS I ENGLAND. Och det gjorde jag verkligen. Här kommer bildbevis.

Tunnbrörulle (med Bostongurka såklart, en ursvensk uppfinning trots "Boston" i namnet), en hederlig kokosboll, påskmust (kanske världens godaste dryck), svenska småkakor, klassikern plankstek, biskvi med smörkräm (åh, åh, åh vad det är gott!), fantastiskt god äppelmust med kanel, köttfärspaj, skaldjurstallrik (med skagenröra, gravad lax och kräftor), kräftkalas med pommac till, och räkor med skal, pizzasallad och knäckebröd (åt en mycket stor mängd vitkål på den lokala pizzeran, jag misstänker att det tänjde på gränserna för vad som anses normalt), mazarin, svensk pizza som är bättre än all annan pizza, till och med Italiens menar jag (och som inte smakade sämre av att ätas i kvällsol vid en sjö), allt detta åt jag i mängder och saknar just nu! Och så falukorv förstås, stekt under knappa (bara två plattor) förhållanden i stugan:

6 kommentarer:

Monica sa...

Jag blev riktigt hungrig så här på kvällskvisten:-)

Saltistjejen sa...

MMmmmmmmmmm!!! Nu blev jag så sugen på svenska läckerheter!!!!!

Trillingnöten sa...

Det där är ett måste! Att äta så man spricker när man besöker hemlandet :) hahahaha....numera är det tvärtom för oss. När vi kommer till NY äter vi allt som vi har saknat. Dock är det faktiskt inte lika mycket som om vi skulle bo där och komma till Sverige. Kanske för att jag är just svensk?

Monica sa...

Fotot med pizza och påskmust på bryggan är underbart, måste far din och jag testa också:-).

Steel City Anna sa...

Mamma: visst ser det gott ut med pizza! Jag saknar redan svensk pizza. Igår åt jag en engelsk, och det var inte i närheten av samma sak!

Saltistjejen: Man blir lätt det, jag ska undvika att titta mer på dessa foton :)

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Jag tänkte aldrig på innan jag flyttade västerut (en liten bit) hur mycket mat det faktiskt är som bara finns i Sverige. Aldrig hade jag väl tänkt mej att jag skulle få abstinens efter Bostongurka, lingonbröd och kokosbollar ... Om jag skulle bo i Sverige igen då skule jag nog sakna en hel del engelsk mat också. Middle bacon, vinägerchips, Yorkshire tea, hot cross buns ... Gräset är väl alltid grönare på andra sidan. Jag skulle gärna vilja säga att det är nåt speciellt fantastiskt med svensk mat, men jag har hört så många engelsmän tala illa om den att jag inte rikigt tror på det ...