fredag 6 maj 2011

Långt ifrån lagom

När jag tänker på Sverige så tänker jag på sånna här bilder.

Det fantastiska är ändå, att när man verkligen befinner sej där, så ser det till stor del också ut så. I varenda liten förorts-och byhåla så kan man minsann hitta en hembyggdsgård med röda timmerstockshus. Ovan, uppländsk hembygdsgård. I mitten, stockholmsk hembygdsgård.
Nedan, västmanländsk hembygdsgård. Skansen sket vi i.
Och flaggor, alla människor med trädgård har satt upp en flaggstång med blågul flagg. Det har jag aldrig sett några hus ha i England, förutom stadshuset och andra officiella byggnader. Det var flera andra saker som jag lade märke till den här gången som jag annars bara var van vid och inte såg skogen för alla träd. I de där trädgårdarna med flaggstång till exempel, så fanns det alltid två vita plaststolar, ställda liksom vid sidan av de fina trämöblerna och bordet, vända mot solen, och i dessa vita plaststolar satt det mycket ofta en gubbe i blåa shorts och träskor, och en kvinna med gulgröna foppatofflor som hällde upp kaffe i en klassisk IKEA-mugg. I England skulle kaffet helt säkert vara en öl, och man skulle antingen sitta i pubens trädgård eller på sin egen lilla bakgårdsplätt med höga trästaket runt.

Jag såg också en ohygglig mängd människor med overall som gick med stavar, ja till och med efter motorvägen såg jag dem. En ganska sällsynt motionsföreteelse här.

Knuffandet hade jag också glömt bort, det där att man bara makar sej förbi utan att säga nånting, jag fann det väldigt underligt. Och när man står i en väldigt lång kö (varför är det alltid så långa köer i Sverige när det knappt bor nåt folk där, jag förstår inte det) så säger inte kassörskan 'Sorry for your wait', jag hade precis på tungan att säga 'det gör inget' när jag insåg att inget hade sagts som skule få den kommentaren att verka vettig. Istället försökte jag vända streckkoderna åt rätt håll OCH INTE BYGGA VARUBERG för det är säkert lag på det.

Detta fantastiska när man åker i utkanter av mindre städer att det alltid finns stora lador fyllda av smågodis och ingenting annat till vuxna människor, med stora reklamskyltar längs vägen 'GODISLANDET 4.90 hekto'. Och att på var och varannan lada sitter det en reklamskylt om McDonalds av alla ställen som man kunde göra reklam för. Alla pizzerior som finns i minsta by till exempel. Jag såg till och med en riktig vägskylt som det stod McDonalds på. Är vägverket i nån slags muthärva med McDonalds?

Och så alla djur, herre jisses. Vägskyltar med älgar och viltstängsel och hundratals döda grävlingar. Det är verkligen exotiskt!

Nästan alla skolor, sjukhus och köpcentrum sportar kommunistarkitektur förmodligen utan like ens i länder där det faktiskt var kommunism. Förvaringslådor liksom. Gärna betong eller röd plåt.

Och så Systembolaget naturligtvis, det svenskaste av det svenska. När jag såg alla människor med lila och turkosa klink-kunkande påsar på promenadvägarna på Valborg på väg till nån hemma-fest i nåt ljust och fräscht boende som inte har kablar utanpå eller någon enda heltäckningsmatta så kände jag mej alldeles varm i hjärtat. Det är så mycket fint och egensinnigt som vi gör utan att ens tänka på hur långt ifrån lagom vi faktiskt är.

9 kommentarer:

Maggan sa...

En rolig och träffsäker betraktelse! Man behöver se Sverige lite på håll ibland för att upptäcka företeelserna!
Jättebra skrivet!

Steel City Anna sa...

Tack så mycket :)

annannan sa...

Du är en utlandssvensks enda rena stöd i tillvaron. Nu längtar jag inte hem ett enda skvatt längre.

Monica sa...

Väldigt bra och roligt skrivet, blev riktigt uppiggad av det:-). Vackra foton, roligt att se och uppleva igen när man tittar.

Trillingnöten sa...

Knuffandet gör mig tokig och du har rätt i de långa köerna! Alltid, alltid är det köer. Överallt. Kanske öppnar man inte tillärckligt med kassor ELLER så går alla i landet lagom och handlar samtidigt?

det där med systemkassen tycker jag är mer tragiskt. Alla, de flesta, ska köpa sprit på fredagar eller inför stor helg. Ibland när jag går till gymmet en fredagkväll ser jag samma människor som jag "festade" med för tio år sen, på väg ut till nån kompis eller nån annanstans för att dricka. De gör samma sak idag. Trots att de vuxit upp, trots att de har familj (ev)...suck...
Jag är ingen nykterist alls, men drickande bara för att alla andra ska dricka tycker jag är skumt :) Det är Valborg, då ska vi festa. Gör man inte det (såvida man inte har en enorm familj som man inte kan få barnvakt till) är man konstig...

Steel City Anna sa...

Annannan: Haha, jag gör mitt bästa :) Sen jag såg klippet om ormarna också så svalnade mina hemlängtanskänslor betydligt :)

Mamma: Det är vackrast på bild :)

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Det skulle inte förvåna mej om alla gick och handlade samtidigt!

Det är ett väldigt samordnat alkoholbeteende i Sverige, jag tappade räkningen på hur många Systempåsar jag såg, särskilt på Valborg. Då såg jag flera jag kände igen från skoltiden också dricka starköl vid sjön på blanka eftermiddagen :)

Saltistjejen sa...

Hahahaaaa! Träffsäkert. Och mycket av det man itne tänker på när man bodde där. :-)

Steel City Anna sa...

Tack, ja det krävs lite distans kanske :)