tisdag 10 maj 2011

Första semifinalen

Jag jobbar ikväll och kommer med stor sannolikhet att missa den första semifinalen - det är ett hårt slag för mitt Eurovisionhjärta. Som tur är tävlar inte Sverige förrän på torsdag.

Ikväll är det ganska många bra bidrag med, tyvärr verkar det som att Sverige inte får rösta (det får man tydligen på torsdag, fast förstås inte på Sverige) vilket innebär att vi inte kan grannlandsrösta på Norge, Island och Finland som tävlar ikväll. Jag har inte kollat när England får rösta men hoppas att det är på torsdag så att jag kan hemlandsrösta åtminstone!

Nästan samtliga av mina favoritlåtar är med ikväll och jag är 100% säker på att de kommer komma till final: Azerbadjan, Norge, Polen och Ungern.

Flera mer eller mindre ofrivilligt humoristiska bidrag tävlar också (Boomshackalacklåten från Armenien, Portugals buskislåt) jag skulle tippa på att de kommer med de också, det brukar bli så. Absolut ofrivilligt mest skrattretande är Greklands bidrag tycker jag.



Om jag får önska de tio finalisterna av de 19 tävlande så blir det såhär:

  1. Ungern
  2. Azerbadjan
  3. Norge
  4. Polen
  5. Armenien (för att det är roligt att sjunga boomboomchakkachakka)
  6. Serbien
  7. Schweiz
  8. Finland
  9. Island (behjärtansvärt och gulligt snarare än bra kanske)
  10. Portugal (för att tävlingen behöver sånna här låtar, det råder viss brist iår)

Fast såhär tror jag att det blir:

  1. Ryssland
  2. Turkiet
  3. Azerbadjan
  4. Ungern
  5. Georgien
  6. Armenien
  7. Kroatien
  8. Grekland
  9. Polen
  10. Norge

Ska bli spännande att se hur det går!

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag såg inte finalen men läste nu på morgonen att Norge åkte ur! vad är det som händer? Bådar inte gott för lördag med andra ord...

Steel City Anna sa...

Jag är jätteupprörd! Norge var ju den enda låt som man blev på gott humör av!