tisdag 24 maj 2011

Inne i askan

Jojo, askmolnet ger inte upp i första taget. Precis över hela ytan av de brittiska öarna har det parkerat sej, visar kvällens Rapport (Maken sitter förgäves och väntar på en vän på Manchester Airport, jag skulle tro att han får åka hem igen utan gäst). Det är inte så ofta jag tittar på svenska nyheter men ikväll var det ett synnerligen spännande program. Förutom askmolnet så lästes kungens meddelande till pressen upp, mycket snabbt och utan några som helst kommentarer (mycket intressant i sej) och jag kommer att tänka på en gammal lärare på universitetet som sa att om man behöver använda ordet självklart, då är det något som verkligen inte är självklart, annars är ordet överflödigt.

Sedan handlar det om någon förmodligen självutnämnd expert som tycker att det är onödigt med nationella prov och jag funderar på England där eleverna precis haft sina många gånger mer pressande tentor och på hur den svenska skolan verkar segla iväg, helt utan mål. Ungefär som den svenska militären som förmodligen kommer att kallas tillbaka från Libyen, och Carl Bildt känner sej manad att fälla repliken 'det är ingen egen nöjesverksamhet vi bedriver', vilket är ganska absurt i en seriös politisk debatt som plötsligt verkar ganska oseriös. Det blir inte bättre av att Bodström skriver skvallerböcker och åbäkar sej i alla nyhetssoffor.

I Rom är det fullt av arga gubbar som ser sådär förstoppade och högröda i ansiktet ut som svenska manliga mediemän såg ut efter Gudrun Schymans talibantal - de är jätte, jätte, jättearga! De känner sej kränkta och sårade. Varför? Jo, IKEAs reklam i Italien visar en bild på två män som HÅLLER VARANDRA I HANDEN. Då blir påven ledsen, och den här gubben, han blir också jätte jätte jätteledsen. Men resten av Italien, ja de verkar inte bry sej så särdeles, de shoppar som aldrig förr av Kamprad. Och jag funderar på att nu kan det bli en sån där jobbig stämning igen på hemmaplan i vårt eget Nordirland (maken katolik, jag protestant). Och jag tänker på Elisabets fråga vart jag skulle kunna tänka mej att bo, att i Rom skulle jag aldrig vilja bo. Jag är nog den enda som inte upplevde Rom som det minsta romantiskt.

4 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Det märks att jag inte tittat på nyheterna på länge (bara läst). Det är så mycket mer intressant att se människor tala om dem :) Påven är ju alldeles för gullig i sin iver att verka så anti-gay som möjligt. Jag säger Go IKEA!

Elisabet. sa...

Det som skrämde mig - eller kanske gjorde mig så förvånad - var att ungdomar som intervjuades ansåg att män inte skulle visa offentligt att dom var ett par, medan mannen i min ålder kanske, tyckte att det var väl helt okej.

Det gladde. Det sista. Ty jag tänkte att nu kommer en stockreaktionär man till tals .-)

Monica sa...

Ja det är mycke´ nu;-) mycket om både det ena och det andra, skulle vara skönt med en Gudrun som omväxling till alla tramsiga och uppblåsta karlar som överskattar sig själva så enormt.

Steel City Anna sa...

Trilingnöten - visst blir man stolt att komma ifrån IKEA-land :)

Elisabet: Man får vara glad för det lilla :) Men det är synd att sånna här saker kan uppröra folk såpass.

Mamma - jag tycker ofta att det är läge för Gudrun :)