måndag 21 mars 2011

Vårsol

Mestadels har jag suttit instängd idag på kontoret men hela tiden har jag märkt att idag, idag börjar våren på riktigt.

Folk har kommit in och ut i blommiga tunna vårsjalar och sagt att det är riktigt varmt ute, solen skiner, och de har alla varit på gott humör, på en måndag och allt.Vårsol i parken på väg hemåt.
Jag fick en liten försmak av våryran i morse när jag gick en promenad och på lunchen, då var det riktigt så att solen värmde. Fåglarna liksom kluckar snarare än kvittrar och det är en ny energi i luften.

Dessutom har fruktträden börjat blomma - jag är då lite osäker på vad det är för sort men det är både vita och rosa träd i blom nu. Magnolian har ännu inte slagit ut, men det tar nog bara någon vecka till. Påsk- och pingstliljor växer så det knakar och krokusen har nästan blommat över redan. Det här är nog den bästa tid jag vet - när allt slår ut sådär sprakande i juli och solen är kvav och het, då blir det för mycket för mej. Jag gillar det där försiktiga och pastelliga de första vårdagarna.

6 kommentarer:

Nanna sa...

Det är väl körsbär?
Kram och glad vår. Känslan har kommit även till oss - men som du vet är det MYCKET snö kvar än!

Steel City Anna sa...

Jo, det är det nog, jag blev så osäker, särskilt på blommorna högst upp i inlägget.

Härligt med vårkänsla :)

Monica sa...

Åh ljuvligare än ljuvligast:-). Tänk så vackert det är och bästa tiden tycker jag med.

Steel City Anna sa...

Det är väldigt vackert när träden blommar, hoppas det fina vädret håller i sej tills jag är ledig igen.

Trillingnöten sa...

Vår! Jag suger åt mig bilderna som en svamp! Människor blir lite gladare när våren kommer och det är så skönt. Som att folk kommer ut sitt ide helt plötsligt....

Steel City Anna sa...

Ja, det blir verkligen skillnad, folk blir gladare i största allmänhet :)