måndag 7 mars 2011

Folkräkning

Idag fick vi ett stort lila kuvert med posten. "Dags för folkräkning" stod det, och denna information krävs av dej enligt lag. Var tionde år för man statistik över hela landets befolkning på det här ganska gammalmodiga viset. Jag är alldeles oerhört exalterad över detta, det känns som Emil i Lönneberga-tider när prästen kom och förhörde katekesen.Intressant historia om folkräkning, census, i England kan man läsa på den här sidan. Sverige var bland de första länderna i Europa (i mellanöstern har man hållit på med detta i flera tusen år, Josef och Maria behövde ju som bekant resa till Betlehem för att skattskriva sej) som ordnade folkbokföring medan britterna var mer misstänksamma mot det hela. Det är ju lite roligt att svenskarna nu är så organiserade och kartlagda att vi inte ens behöver genomföra några folkräkningar längre, eftersom Skatteverket och Folkbokföringen vet allt om oss redan. Och engelsmännen, de håller på med de här formulären och bokstavliga räknandet. Jag gillar the English för just sånt.Märk väl att man kan be att få informationen på svenska, vilket är lite meningslöst när man ändå måste svara på engelska.

4 kommentarer:

Monica sa...

*skratt* gillar den häftiga broschyren mycket:-). På tal om skatteverket såg jag idag att The Ark, de heter så väl? ska ut med 250000 på momangen. De hade givit ut en skiva som en del av tidning, tidning och skiva ihop alltså och betalt bokmoms som är 6%. Nu hade någon nitisk person studerat detta ordentligt och kommit fram till att det var en skiva enbart och vips blev momsen 25% så de ska vips betala in det. Finns väl principer men jag tycker ungdom och andra som försörjer sig själva ska uppmuntras lite istället;-)

Trillingnöten sa...

Men åh vad spännande! Vilken tur att ni slipper vandra en sån lång väg som Josef och Maria för att räknas in i alla fall :) Moderna tider!

Elisabet. sa...

Ja, det ser lite roligt och gammaldags ut .., men jag förstår dig, jag skulle också tycka att det vore trevligt ,-)

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Jag får dock vandra hela vägen till London om jag ska ha nytt ID-kort och pass ... Trist att de lägger ner så många ambassader och svenska kyrkor tycker jag.

Elisabet: Det förgyllde min måndagkväll :)