lördag 19 juni 2010

Var är jag?

Här sitter jag och tittar på LIVE sändningen inför bröllopet på SVT som vilken svensk som helst. För en timme sen var jag tvungen att gå ut och handla lite mat och när jag steg ut genom porten så blev jag uppriktigt förvånad över att jag inte befann mej i Stockholm. Det tog ett par sekunder innan jag kom ihåg vart jag var, särskilt som det var massa folk ute, polisbilar och musik eftersom det är militärernas veterandag och cykelfestival i parken. Det var nästan så jag längtade lite till kontoret, för där känner jag så tydligt att jag passar in och har så mycket att göra så att jag aldrig riktigt reflekterar över vart jag är. Nu, här framför datorn, känner jag alldeles tydligt att jag är på fel plats, att jag inte riktigt är med, att jag är inte hemma. Och Stockholm är så smärtsamt vackert. Så kan det gå. Jag sa ju att det är farligt med semester.

1 kommentar:

Monica sa...

Ja otroligt vackert är det nu efter den långa kalla vintern. Men det är lika vackert på din ö. Men förstår, det är inte ditt hemma riktigt, inte där du är född. Enda från engelska kungahuset som är här är prins Edward med fru och de hade aldrig varit i Stockholm förut eller Sverige, så för dem var det nytt och tidigare helt ointressant. Ja det man inte vet....Snart får du i alla fall Sverigebesök, vad härligt! Puss älsklingen vår! Jag tänkte också på när jag kliver ut ur er port, det är ofta nåt stoj på gång som jag inte har nån kunskap om men då pratar ju vi om det sedan och det blir annorlunda, jag menar, då känns det inte ensamt, vi är två som undrar.