torsdag 15 januari 2009

Stjärnor och blixtar


Idag har jag haft ett ordentligt migränanfall, det första riktigt jobbiga sedan ett helt år, så jag ska inte klaga. Men det var jobbigt, synbortfall, blixtar och så den mördande huvudvärken. Jag har trots allt storstädat på jobbet och dessutom varit på gymmet. Jag piggnade till på eftermiddagen och nu mår jag helt ok förutom att det gör ont bakom ögonen, så jag försöker tänka på lite andra saker. Som julstjärnor till exempel. Vad ska man göra med dom när julen är över? Jag tycker den är så knubbig och söt, inte kan man ta livet av den? Bakom står en amaryllis som har växt sen mitten av november och aldrig slår ut nån gång, så köp en färdigutslagen amaryllis till jul kan jag tipsa! Eller börja tidigare. Ja, julstjärnan ja. Jag har forskat lite i detta ämne och julstjärnan kan överleva ganska länge. De röda bladen kan man klippa bort när de börjar bli fula och så låter man den växa till sej och bli en frodig helgrön växt. Om man vill kan man försöka få den att bli röd igen men det är nästan omöjligt ... Som alltid när nånting är omöjligt blir jag extra sugen på att prova. Man måste täcka over den minst 17 timmar om dygnet så att den tror att det är natt, och så ge den massvis av ljus resten av dygnet, i flera veckor. Man får inte missa detta en enda gång. Kan bli svårt. Jag behåller den ett tag iallafall och är det en snäll och trevlig växt så ska jag låta den växa och bli stor och grön. Julstjärnan var en helig blomma för aztekerna och är ju helt olämplig egentligen att släpa hem mitt i vintern eftersom den hatar kyla. Man kan tycka lite synd om den då.

Nu ska jag ivrigt vänta på att De Halvt Dolda kommer upp för sändning på Svt Play ...

1 kommentar:

Isabell sa...

Spara julblomma sa lange du kan. Tycker dem ar fina. Sjalv har jag en plast julblomma som jag drar fram varje jul. Har pa kodiak sa kostar en riktigt narmare 20 dollar lite val mycket tycker jag.