måndag 26 januari 2009

Castle Market


Måste få berätta om en av mina absoluta favoritplatser: Castle Market. Aldrig har jag fått en större kulturchock än dagen jag anlände här som utbytesstudent från yttre rymden. Jag skrev en hel artikel om miljön, språket och människorna här. Gangsterpensionärer som röker, spelar kort och går i klungor samt formar stopp med sina mobility scooters. Kött som ligger utspritt på nåt som inte alls liknar en kyldisk. Kycklingar med fossingarna kvar, stora lilagrå oxtungor, hela fiskar. Alldeles fantastiska kafeer med möblemang helt i plast och omatchande, där en kopp kaffe kostar 50 pence. Gammeldags godisstånd där allt säljs från burkar och man får säga sort och vikt och får en egen liten papperspåse med karameller. Genuin sheffielddialekt hörs från alla hörn. Och så en polsk delikatessbutik.



Namnet Castle Market kommer mycket riktigt från det faktum att här byggdes ett slott år 1150. Grunden finns kvar nånstans under gangsterpensionärerna och de rutiga vaxdukarna. Här satt Mary, Queen of Scots, fången. Det är lustigt att tänka sej!




Om ni nånsin är i närheten av Sheffield, måste ni gå hit. Jag skulle kunna tänka mej att man kan jämföra det med Ullared, fast cirka 70 år tillbaka i tiden. Alla små gallerior nuförtiden i Sverige ser likadana ut med Hemtex, Duka, KappAhl och Intersport, samt ett mer eller mindre trendigt kafe och McDonalds. Detta är nånting unikt, om än chockerande vid första anblick för en organiserad och estetisk ikea-katalog-svensk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enligt min smak - ser gor mysigt ut! Jag har aldrig varit i Shefield men har en svensk kompis som bor dar, som precis farr barn. Castle Market - me like!!! :-)

Anonym sa...

Gud vad jag stavar ruttet... sorry

Anonym sa...

Hennes namn borjar pa T... som i Therese. Sa du ser, nu finns det iaf 3 svenska tjejer i stan. Dags att starta community kanske. A la, Londonsvenskar.se fast i Sheffield.