fredag 16 januari 2009

Klaustrofobi och höjda busspriser

Det sägs ju ofta att klaustrofobi är en irrationell rädsla. Den är inte så särskilt irrationell dock om man just sitter fast i ett instängt utrymme utan fönster i 20 minuter. Till exempel i en hiss. Med person som jag är assistent till. Så man inte får bryta ut i panik. Då till exempel, är klaustrofobi en väldigt rationell rädsla. Utanför hörs en tantröst - "e ni ok därinne". Ja, vad ska man säga. Någon har tappat en flaska med sprejningsbar matolja i ena hörnet, jag tänker att vi får väl kanske dela på den. Så börjar hissen plötsligt svaja och konstiga ljud hörs. Någon vevar upp oss. Men det var ju ner vi ville. Teknikgubben säger "vi kollar om det går att åka ner nu". Jag tänker att det kan inte vara bra att han inte verkar säker på att detta går. "Om det e nåt kan jag ju alltid ringa i telefonen" fortsätter gubben. "Den funkar ju inte i hissen, ingen täckning där" svarar hans kollega. Några sekunder går. Pang, säger dörrarna, som åker igen. "Vi får väl se hur det går" myser teknikgubben. "Ja, annars så är det jag o han där som delar på matoljan", sa jag. Du kan gnaga på dom där rakbladen. Teknikgubben skrattar. Svettdroppar glänser i min panna. Så stannar hissen, dörrarna öppnas, och vi kom ut, iallafall.

Ja, så är det detta med busspriserna. Dom höjs två gånger varje år, med nåt fånigt som 10 pence, typ en krona. Men detta är symboliskt och något som man ska vara arg över. Idag lyssnade jag på en konversation mellan två väldigt uppklädda damer och en ung kille, och alla hade det något att säga om det nya busspriset. Skandalöst. Girigt. Ohyggligt dyrt. Jag vet en som går in till stan. Hemsk utveckling. Finanskris. Jag skulle just till och le lite överlägset tills jag erinrades att i måndags när jag köpte mitt nya veckokort så gav jag bussföraren de vanliga 15 punden trots att jag visste att det hade gått upp. När han sen sa att det blir 16 pund så sa jag "jasså jaha så det har gått upp ja" och utstuderat långsamt rotade fram ett extra mynt ur portmonnän. Det är kanske är det som kallas assimilering. Till engelsk tant.

Kan nån kolla på De Halvt Dolda nu på en gång och diskutera det med mej! Nu!

Celebrity Big Brotherutröstning ikväll ... heja Ulrika igen!

Inga kommentarer: