söndag 4 januari 2009

Minnen från 2008

Visst är det konstigt när man försöker summera året som gått och så minns man inte riktigt någonting? Så är det nu. Jag har ingen uppfattning om när saker och ting började och slutade, och känner att så får det inte vara. Jag tänkte att man kanske kan använda sej av bokstäver för att få reda i det.

Det första som gör sej påmint i mitt huvud var att 2008 fick jag en ny tjänst på jobbet som innebar mer ansvar och högre lön. Det har varit ganska jobbigt och börjar väl först nu långsamt falla på plats. Jobbmässigt har det varit ett tungt år. Jag minns påsken då jag hade två veckors semester i Sverige och träffade min mormor för sista gången. Det snöade och jag tog massor med kort för att visa mina vänner här. De var avundsjuka att det var så vackert och det var det verkligen. Min make fyllde 30 år och vi hade fest hemma med massvis av balonger. Jag fyllde 26 och jobbade hela min födelsedag. Augusti var en lång och sorglig månad. Jag har rest en hel del detta år. Jag har varit i London, Liverpool, Fagersta, Uppsala, Södertälje Stockholm, Nottingham, Leeds, York, Söderhamn Hudiksvall, Castleton, Prag, Chomutov, Karlsbad och hemma i Sheffield. Jag har lärt känna ett tjog nya människor. Det har varit roligt. Jag firade min första bröllopsdag, det var en viktig dag. 2008 var också året då vi började titta på hus, men stoppades av den omtalade finanskrisen. Kanske blir 2009 året för husköp? Om vi får tag i ett hus är det första jag ska göra att skaffa en katt. Annars har jag inga större planer för nästa år. Kalendern är så gott som tom och det ser jag en tjusning i. Jag tänker fota mycket mer och försöka få den här bloggen lite mer Sheffieldvinklad. Och jag tänker se till att vila mycket och ha roliga semestrar.

Hösten 2008 var ett enda långt maratonlopp av förkylningar, influensa, utmattning, stress och övertid. Det ska inte hända igen. December var däremot en kul månad med alla julförberedelser.

Sommaren är som i en dimma som jag inte riktigt minns. Jag badade en enda gång, i Hälsingland. Det var en regnig sommar i Sheffield.

Mycket hände i världen som lyckades chockera och skrämma oss som borde vara luttrade vid det här laget. Jag tänker framför allt på Engla, skolmassakern i Finland och morden i Arboga. Det var ett konstigt och mörkt år, vilket verkar vara en allmän uppfattning. Få sörjer över att 2008 är över.

Lite glättigare nyheter jag minns är att Carola åkte ur Melodifestivalen innan final. Charlotte Perellis glitterklänning. Mamma Mia filmen. Obamas segertal. Carrie och Mr Big gifter sej. Björn Gustafsson blir stjärna. Blondinbella. OS i Kina. Svts superba serie Singelmammor. Och att folk började bära tajts, leggings, ja till och med de så kallade "ski pantsen" igen.

Var ska detta sluta?

Inga kommentarer: