onsdag 17 november 2010

Dag 1. Presentera mig själv

Stålstads-Anna in the making, karakteristiskt klur-leende. Bredvid sitter min mormor och klurar tillbaka. Jag har säkert sagt något på gränsen olämpligt, men ändå lite roligt.

Jag är mellan 5 och 75 år, bildligt talat. Fortfarande ganska klurig. Mycket egensinnig.

Ingen brukar tro att jag kommer från Stockholms omnejd. Men det gör jag.

Min älsklingbok är Karlsson på Taket. Aldrig har det mänskliga psyket porträtterats så bra som i Karlsson. Bombastisk, självgod, lurig men oemotståndlig. Den här dialogen är det bästa jag vet: "Du har ju fått den, minsta! Vad gnäller'u om da?" Klassisk manipulation. Kunde vara en chef ...



Attraheras av problem, omöjligheter och kriser av olika storlek. Och är som en magnet när det gäller att hitta dem.

Brukar få många förtroenden.

På lekis ville ofta de blygare barnen hålla mej i handen när vi skulle åka rulltrappa.

I skolan var jag tyst ända tills universitetet.

Jag har alltid haft en stor och oigenomtränglig gudstro. Det är ett av mina första minnen, den totala närvaron av styrka och lugn. Den har alltid varit självklar.

När jag första gången kom till England fann jag det vara en oerhörd befrielse. Det var som om gränserna av min personlighet plötsligt sprängdes och inget av det som jag dittills behövt försvara, ironisera över eller inte låtsas om ifrågasattes. Det var så ofantligt mycket högre i tak.

Min man och min mor säger att jag är ett typiskt lejon men det säger jag ingenting om. (Det är jag nog)

Jag minns saker och ting i detalj och registrerar nästan allting.

Ett väldigt bra engelskt ord är self contained. Det är jag.

Stor Galenskapar-entusiast. Älskar W H Auden. Och psalmen Blott en dag. Julpyntar gärna i oktober. Anser att god mat är livets mening. Gillar korsord.

Mitt motto: Keep calm and carry on.

The end.



Och jo, jag skulle gärna ha husvagn.

6 kommentarer:

Monica sa...

Jo du var allt en klurig liten fia med mycket humor:-) och snäll, varm, rar, omtänksam, och så otroligt begåvad och talangfull och ödmjuk! så det skriver du inget om:-) mor din var väl snäll som barn med jag har sen varit lite kaxig också, det är något som du aldrig är, du bara är, men jag måste försvara mig mot mina odrägliga storebröder för att överleva så jag skyller på det;-)

Steel City Anna sa...

Det är ofta mycket mer provocerande att inte provocera, tycker jag. Folk kan bli skitirriterade på sånt :)

annannan sa...

Så intressant.

I somligt känner jag igen mig alldeles märkligt.

Karlsson på taket är tveklöst min favorit bland de Lindgrenska figurerna.

Men min favoritpsalm är Bred dina vida vingar (också Lina Sandell). Det var den första sång jag lärde mig för att jag tyckte så mycket om dem - jag hade pappa att sjunga den med mig tills jag kunde den.

Det är väldigt spännande att följa er som fyller i den här listan!

Steel City Anna sa...

Åh, Bred Dina Vida Vingar är också en jättefin psalm. Men just texten i Blott en dag gillar jag alldeles särskilt, därför tycker jag om den lite extra. Det finns en fantastisk tolkning av Blott en dag i slutet på filmen Lust och fägring stor.

Visst är det spännande med listan! Det är sånt man inte skriver om annars riktigt.

Zaba sa...

Blott en dag får mig alltid att gråta.

England krossade kedjorna som höllfast mig, jag fick och kunde växa som person.

Älskar din blogg.

Steel City Anna sa...

Zaba - Nu blev jag lite rörd :) Tack!