lördag 14 augusti 2010

Ferry Cross the Mersey

Jag är synnerligen förtjust i klassiska båtfärder. Helsingborg-Helsingör, Djurgårdsfärjan, typiska turistgrejer. Och att ta färjan över Mersey är verkligen pricken över turist-i-et men åh vad roligt det var! Medan vi väntar på färjan spelas mycket riktigt:


Och så kommer den! The Royal Daffodil.
Turen tar en timme och jag sitter stilla vid relingen och bara tittar och njuter. Resten av turisterna hinner på den tiden fälla upp stativ, posera med hela släkten, dricka kaffe i kafeet, äta smörgås, gå på toaletten och rusa runt runt för att fotografera Liverpool från alla håll och kanter. Inte konstigt att folk blir trötta av att ha semester, tänker jag. Nedan syns en av Liverpools mest kända byggnader med Liver-birds på toppen:Konstigt är det att tänka sej, att här befann sej hundratusentals svenskar för ett par hundra år sen och skulle iväg till det nya landet. Liverpool var öppningen till den nya världen, sa man. Nuförtiden åker man på kryssning istället.

1 kommentar:

Monica sa...

Å jag tror jag måste spela en Beatlesskiva som omväxling till mågens jazz jag springer till:-)