söndag 1 augusti 2010

Augusti

En av årets härligaste månader här just börjat. Det allra bästa med den är att en av denna månads dagar kommer luften bli hög och frisk igen och klar så att man kan tänka bestämt och tydligt utan ansträngning. Och så kan man känna sej optimistisk att saker och ting kan bli bättre, nu när allting vissnar och vilar för att sedan börja om igen, än att som mitt i högsommaren vara kulmen på någonting. Det är en typisk Ekelöfmånad, djärv, vemodig och ärlig:

Som mareld tindrar en stjärna, släcks och tänds
och släcks och tänds igen. De dallrande djupen bär den
Så har jag stått vid hundrade Land´s Ends
och tänkt på vad jag vill och vad jag skall i världen

Det ena vore väl: att vara som man är
Det andra är väl: att mot udden spjärna
Och hade jag den skarpa udden mindre kär
så vore jag som andra, mer än gärna

Somligas väsen är: vara. Andras: att vara förutan
Vägar har inget mål. Det är stigar som leder dit
Såg du ett fönster lysa? Tänkte du knacka på rutan?
Din är en månskensväg, som slingrar i dyningen, vit.

Gunnar Ekelöf 1951

2 kommentarer:

Monica sa...

Vackert! Tycker också om augusti, lite av sommarhetsen avtar, nu är det mer som bonus om det blir vackra dagar. Och tänk, jag längtar efter att ha lite mer kläder på mig, prövade häromdan och höll på att tuppa av i värmen. För även när det är mulet så är det sååå varmt. Den klarare luften ser jag framemot.

Monica sa...

:-) å en del har sjalar nu och matchar kläderna, åh va´ varmt det måste va´