måndag 8 juni 2009

Broomhall och studieminnen

Detta område ligger mittemellan Ecclesall Rd och University of Sheffield och här hyrde jag ett rum hos en familj under studietiden. Det är inte ofta jag går här nuförtiden men det blir ofta en känslosam liten promenad eftersom mycket hände under denna tid och många minnen finns. Det är ett intressant område med hälften kommunägda hyreshus med mer eller mindre underliga gäster och hälften gigantiska stenhus från 1600-talet, byggda för de rika industrigubbarna som tjänade gott på stålet. Det tog mej bara 10 minuter att kila upp för backen till universitetet, och alla affärer och pubar fanns på Ecclesall Rd. Jag spenderade väldigt lite tid i City Centre, till skillnad från nu. Kontrasten mot min studentlägenhet i Stockholm var så enorm och det kändes som att gå runt i en saga, som att kliva tillbaka i tiden. Det var en fin känsla som jag vill komma ihåg, även fast jag har vant mej nu.

Min gamla gata och de fina husen i lummig grönska, 'mitt' hus skymtar bakom de lila blommorna

Backen jag gick varje dag och den söta lilla lantvägen mitt i stan

Gammal grindstuga som nån fortfarande bor i och en stängd och öde kyrka

Inga kommentarer: