fredag 19 juni 2009

Midsommaraftonskväll

Här sitter jag nu och har ätit både sill och köttbullar. Igår hade jag inte minsta tanke på förberedelser, jag hade bara en gnagande känsla av att nåt var på gång, och så kom jag på det: Midsommar! Idag har varit en dag som alla andra fram till lunchtid iallafall. Ett par timmar på kontoret, lunch och så gymmet. Sen bestämde jag mej för att ta en riktigt lång promenad upp på en av Sheffields kullar. På väg hem köpte jag jordgubbar, små söta smakrika engelska för 80 pence per litern, långt ifrån dom uppumpade genmanipulerade sydeuropeiska, och så nästan löjligt billiga. Så satte jag igång med att piffa till en svensk midsommarmiddag medan jag spelade Tomas Ledin, Ulf Lundell och folkmusik från Hälsingland på stereon. Maken hittade vår bröllopsmusik så den spelades också. Blev en riktigt fridfull och mysig midsommar trots brist på både stång och små grodor. Ja, jag har ju min lilla prydnasstång iallafall. Och servetter med svenska flaggan.

Invandrarmagneter, sill från Stockholm och Yorkshire Eggs

Svensk, svenskare, svenskast samt skotsk lax, getost, stora räkor och egenodlade örter

Fuskade med köttbullarna denna gång, men nypotatisen smakade allt ny!

Dessert: Maräng, jordgubbar, blåbär och mammas kolasås

GLAD MIDSOMMAR!

1 kommentar:

mamma sa...

Oj så duktig du är och allt ser jättegott ut. Lika mycket midsommarstämning som här. Puss och hälsa M!